SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gramatyka kontrastywna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gramatyka kontrastywna
Kod przedmiotu 09.3-WH-FAP-GK-Ć-14_pNadGen9FBJM
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Anna Kuzio
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest :

  • Wskazanie różnic i podobieństw na różnych płaszczyznach językowych: fonetycznej, morfologicznej, składniowej, leksykalnej, pragmatycznej i socjolingwistycznej między językiem angielskim a językiem polskim;
  • zdobycie umiejętności unikania wszelkiego typu błędów wynikających z interferencji między obydwoma językami,
  • wykształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemy  językowych w obrębie problemów językowych oraz  właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, a także dobór oraz stosowanie właściwych dla warsztatu filologa metod w tym procesie,
  • wykształcenie umiejętności użycia specjalistycznej terminologii do omawiania ww. aspektów językowych. 

Wymagania wstępne

Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym czynny udział w zajęciach.

Znajomość podstawowych teoretycznych zagadnień w językoznawstwie polskim i angielskim.

Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa, Gramatyka opisowa języka angielskiego

Zakres tematyczny

Niniejszy przedmiot omawia różnorodne aspekty językoznawcze (fonetyk, fonologia, morfologia, składnia, pragmatyka, socjolingwistyka) języka polskiego i języka angielskiego w ujęciu kontrastywnym.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny/tradycyjny, wykład problemowy, metoda przypadków, metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte z bieżących prac kontrolnych (80%) oraz systematyczny i aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć(20%). Minimalny wynik potrzebny do uzyskania zaliczenia to 61%.

Literatura podstawowa

Cinque, Guglielmo i Richard S. Kayne (red.) 2005. The Oxford Handbook of Comparative Syntax. Oxford: OUP.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. et al. 2004. Polsko-angielska gramatyka kontrastywna konstrukcji złożonych. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe.

Payne, Thomas 2006. Exploring Language Structure. A Student’s Guide. Cambridge: CUP.

Willems, Dominique, Bart Derfancq, Timothy Colleman i Dirk Noel (red.) 2003. Contrastive analysis in language. Identifying linguistic units of comparison. Palgrave Macmillan.

oraz każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

Klemensiewicz Z., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego. Warszawa 2001. 

Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2002.

oraz każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi

Szczegółowe informacje  dotyczące realizacji zakresu tematycznego, metodach weryfikacji i warunkach zaliczenia są przedstawiane przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć z przedmiotu. Prowadzącemu przysługuje prawo zmiany zakresu tematycznego omawianych aspektów. 


Zmodyfikowane przez dr Anna Kuzio (ostatnia modyfikacja: 20-06-2019 23:22)