SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eseistyka naukowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eseistyka naukowa
Kod przedmiotu 09.0-WH-FAP-ESN-S-14_genNQCQ3
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem seminarium  jest rozwinięcie umiejętności pracy nad tekstem naukowym, jego percepcji, analizy i interpretacji. Zajęcia mają także za zadanie przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnych poszukiwań naukowych wyposażając ich  w repertuar podstawowych  technik badawczych w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Samodzielne poszukiwania  akademickie w krytycznej analizie tekstu naukowego są podstawową umiejętnością osoby wykształconej i seminarium uzupełnia ją o umiejętność wyrażania i komunikowania odkryć i idei w akademickim dyskursie języka angielskiego

Wymagania wstępne

Umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie zagadnień i problemów wynikających z dotychczasowych studiów filologicznych oraz umiejętności formułowania wypowiedzi o charakterze naukowym. Zaawansowane  umiejętności samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozwijania kompetencji akademickich.

Zakres tematyczny

Pojęcie tekstu, funkcje i rodzaje tekstów, typologia tekstów naukowych; znaczenie tekstu w naukach społecznych i humanistyce; procesy badawcze poszukiwania naukowe; techniki badawcze – problemy i hipotezy; zbieranie informacji i danych, ich analiza i interpretacja; obiektywność i subiektywność w rozumieniu i komunikacji idei; sporządzanie konspektu pracy naukowej; budowa pracy naukowej konkretne formy prac naukowych (abstrakt, esej, recenzja, analiza, sprawozdanie); język i styl prac naukowych; parafraza i sztuka syntezy tekstu naukowego; rodzaje źródeł oraz  formy cytowania; niebezpieczeństwa plagiatu.

Metody kształcenia

Seminarium jako forma dyskusji nad lekturami i formułowania pytań z określonymi rolami studentów i nauczyciela oraz ich wspólnej odpowiedzialności za poszukiwanie wiedzy oraz rozwijanie akademickich umiejętności ze zwróceniem szczególnej uwagi na tworzenie modeli samodzielnej pracy nad tekstem oraz pomocy w studiowaniu na poziomie roku dyplomowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i uczciwa praca wynikająca z przyjętej formy seminarium z wszystkimi konsekwencjami pracy w grupie studentów uniwersytetu: prace pisemne, sprawozdania z realizacji projektów, wystąpienia, prowadzenie dyskusji, kierowanie zespołem.

Literatura podstawowa

Teksty źródłowe:

  1. Ellen Goodman, Family Counterculture.
  2. Maya Angelou, Sister Flowers.
  3. Gordon Parks, Flavio's Home.
  4. Langston Hughes, Salvation.
  5. Charles Sykes, The "Values" Wasteland.
  6. Stephanie Ericsson, The Ways We Lie.
  7. Paul Roberts, How to Say Nothing in 500 Words.
  8. Caroline Rego, The Fine Art of Complaining.
  9. Stephen Chapman, The Prisoner's Dilemma.
  10. Stephen King, Why We Crave Horror Movies.
  11. K.C. Cole, Entropy.
  12. James Gleick, Life as Type A.
  13. William Raspberry, The Handicap of Definition.
  14. Mary Sherry, In Praise of the "F" Word.
  15. Mark Twain, The Damned Human Race.
  16. Martin Luther King, Jr., Where Do We Go From Here: Community or Chaos?

Literatura uzupełniająca

Literatura - Podręczniki:

  1. Baggini, Julian. (2003). The Philosopher’s Toolkit: A Compendium of Philosophical Concepts. Blackwell, Oxford 
  2. Cottrell, Stella (2008). The Study Skills Handbook. Palgrave Macmillan, Houndmills
  3. Cottrell, Stella (2017). Critical Thinking Skills.Palgrave Macmillan, Houndmills
  4. Nadell Judith, John Langan, Deborah A Coxwell-Teague (2019), The Longman Reader, Pearson, New York

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 28-06-2019 18:58)