SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: Motyw śmierci w literaturze angielskiego modernizmu |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FAP-MŚwLAM-S18 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem przedmiotu jest ukazanie, na przykładzie wybranych opowiadań modernistycznych, motywu śmierci jako wyrazu postawy wobec rzeczywistości, będącej wynikiem doświadczenia pokoleniowego (szczególnie doświadczenia I wojny światowej, ale również, m. in., rozwoju psychologii i filozofii egzystencjalizmu), a także wpływu poczucia skończoności istnienia, charakterystycznego dla pisarzy modernistycznych, na sposoby przedstawienia tego motywu w ich utworach.
Brak.
Percepcja, przedstawienia i znaczenie motywu śmierci w literaturze modernistycznej; śmierć duchowa; powiązanie między śmiercią i miłością (eros i thanatos); śmierć jako katalizator; bunt wobec śmierci/ akceptacja śmierci.
Praca z tekstem, dyskusja, praca pisemna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dyskusja) i wypowiedzi pisemnej.
Conrad, Joseph, The Lagoon
Joyce, James, The Dead
Lawrence, D.H., The Horse-Dealer's Daughter
Lawrence, D.H., The Odour of Chrysantemums
Mansfield, Katherine, The Garden Party
Mansfield, Katherine, The Fly
Woolf, Virginia, The Death of the Moth
Aries. Philip. Człowiek i śmierć. Warszawa: PIW, 1992. (wybrane fragmenty)
Barrett, William. Irrational Man. A Study in Existential Philosophy. New York:Anchor Books, Doubleday, 1990 (wybrane fragmenty)
Freud, Sigmund, Beyond the Pleasure Principle. New York, London: W.W. Norton & Company,1961. (wybrane fragmenty)
Friedman Alan W. Fictional Death and the Modernist Enterprise. Austin: Univ. of Texas, 1995. (wybrane fragmenty)
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-06-2019 11:37)