Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego. Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Etyka i deontologia nauczycielska.
Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
Trudności i błędy wychowawcze. Terapia pedagogiczna.
Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
Warunki efektywności pracy wychowawczej.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium (min. 50% poprawnych odpowiedzi). Wykonanie indywidualnie
lub w grupach projektu podwyższa ocenę końcową.
Ocena końcowa to ocena z wykładu.
Literatura podstawowa
Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
Pedagogika. Podręcznik akademicki,t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
Śliwerski B., Współczesne kierunki i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.
Literatura uzupełniająca
Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.
Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2019 19:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.