SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WH-WHSNP-PPG-W-S14_genRS555
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
  2. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
  3. Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
  4. Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
  5. Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego. Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
  6. Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Etyka i deontologia nauczycielska.
  7. Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
  8. Trudności i błędy wychowawcze. Terapia pedagogiczna.
  9. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
  10. Warunki efektywności pracy wychowawczej.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium (min. 50% poprawnych odpowiedzi). Wykonanie indywidualnie

lub w grupach projektu podwyższa ocenę końcową.

Ocena końcowa to ocena z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
  2. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
  3. O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
  5. Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
  6. Śliwerski B., Współczesne kierunki i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
  7. Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
  3. Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.
  4. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
  5. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
  6. Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2019 19:55)