SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwojowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwojowa
Kod przedmiotu 05.8-WH-WHSNP-PSR-Ć-S14_genFNUO9
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Hadzicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka w ciągu życia, internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania, uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości, indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju.

Wymagania wstępne

Zaliczenie kursu z podstaw psychologii.

Zakres tematyczny

Rozwój człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Uwarunkowania rozwoju: biologiczne, społeczne i psychologiczne. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju fazowe (Z. Freud, J. Piaget, E. Erikson), cykliczne (D. Levinson, R. Havighurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju noworodka do dorosłości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Rola relacji społecznych i środowiska szkolnego w rozwoju jednostki.

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

  1. Bee, H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2006.
  2. Czub, M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_ Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf ].
  3. Kamza, A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014 [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_Rozwoj_dziecka_3_ Wczesny_wiek_szkolny.pdf ].
  4. Matejczuk, J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_Rozwoj_dziecka_2_Wiek_przedszkoly.pdf ].
  5. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. t. 1, Warszawa 2007.
  6. Rękosiewicz, M., Jankowski, P., Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014 [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwój/NDN_Rozwoj_dziecka_4_Srodkowy_wiek_szkolny.pdf ].
  7. Rękosiewicz, M., Jankowski, P., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf ].
  8. Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. t. 2, Warszawa 2007.
  2. Brzezińska, A. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki.t. 1. (s. 227-332), Gdańsk 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-06-2019 11:20)