SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka ogólna |
Kod przedmiotu | 05.9-WH-WHSNP-DO-W-S14_genSZOER |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
- poznanie i zrozumienie przez studentów uczenia się i nauczania jako upodmiotowionego procesu poznania (nauczyciel liczy się ze zdaniem ucznia);
- zrozumienie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesów kształcenia (czynniki osobowe – płynące od nauczyciela i ucznia – przygotowanie, kompetencje, osobowość);
- zrozumienie źródeł, celów kształcenia, zasad ich stanowienia i form realizacji w procesie kształcenia (zapoznanie się z celami, bo one ukierunkowują kształcenie);
- zapoznanie się z tradycją dydaktyczną zarówno narodową jak i zagraniczna;
- zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami w rozwoju i modernizacji procesu kształcenia;
- poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela w organizacji i realizacji kształcenia;
- rozwijanie i wzbogacanie własnych umiejętności uczenia się, studiowania i samokształcenia.
Zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych realizowanych we wcześniejszych semestrach
Przedmiot i zadania dydaktyki jako nauki. Główne systemy dydaktyczne. Planowanie pracy dydaktycznej. Dobór i układ treści kształcenia. Cele kształcenia. Ukryty program
szkoły. Strategie nauczania i uczenia się. Metody kształcenia związane ze strategią A i P. Metody kształcenia związane ze strategią O i E. Formy organizacyjne nauczania i
uczenia się. Zasady kształcenia. Środki dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Ład klasowy i dyscyplina uczniów. Proces komunikowania (się) w obszarze działań
dydaktycznych. Praca domowa ucznia. Organizacja samokształcenia. Utrwalanie i systematyzowanie wiedzy uczniów. Ewaluacja w wymiarze wewnątrzszkolnym i
zewnątrzszkolnym.
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja, praca pisemna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Udział w wykładach, zaliczenie pracy pisemnej
1. F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Warszawa 2001,
2. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa 2000,
3. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987.
4. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1996.
1. R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1995.
2. R. Gagne, L.J. Briggs, W.W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, tłumaczył. K. Kruszewski, Warszawa 1992.
3. Bolesław Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, Warszawa 1997.
4. Sztuka nauczania, cz. I, , pod. red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1994.
5. K. Denek, O nowy kształt edukacji, Toruń 1998,
6. T. Lewowicki, Przemiany edukacji, Warszawa 1998.
7. S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków 1999.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-06-2019 11:32)