SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu i kultura języka |
Kod przedmiotu | 05.9-WH-WHSNP-EGKJ-L-S14_gen7T0PO |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi emisji głosu w pracy osób zawodowo posługujących się aparatem głosotwórczym, nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego posługiwania się aparatem głosotwórczym w pracy zawodowej, zapobieganie powstawaniu patologii narządu głosu u przyszłych nauczycieli. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi kultury języka, zasadami poprawnej wymowy, stylami komunikacji, oraz barierami komunikacyjnymi, podstawowymi środkami stylistycznymi i retorycznymi. Wyrobienie umiejętności przygotowania krótkiej wypowiedzi ustnej z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu i umiejętności wypowiadania się przed niewielką publicznością.
Brak.
Budowa i działanie narządu głosu: krtań jako źródło dźwięku, układ oddechowy jako generator dźwięku, rezonatory jako amplifikatory dźwięku. Potrzeba kształcenia głosu. Patologia głosu. Choroby głosu i ich etiologia. Higiena głosu. Fonacja: postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie miękkie. Ćwiczenia fonacyjne. Oddychanie: wdech, wydech, podparcie oddechowe. Ćwiczenia oddechowe. Trening relaksacji progresywnej Jacobsona i szybkie ćwiczenia odprężające. Rezonans: rodzaje rezonansu, nosowanie, rezonans a rejestry. Ćwiczenia w celu uzyskania rezonansu i wyrównania rejestrów. Artykulacja: narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie miękkie. Ćwiczenia artykulacyjno-dykcyjne. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne. Podstawowe środki stylistyczne i retoryczne.
Wykład informacyjny, wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych, ćwiczenia praktyczne, rozmowa na podstawie zadanej literatury, ilustracja przykładami, zastosowanie przeanalizowanych zagadnień w praktyce – ćwiczenia, prezentacja, autoprezentacja, burza mózgów, dyskusja, praca z tekstem – recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie frekwencji, aktywności na zajęciach oraz bieżącej kontroli nabytych umiejętności (różne rodzaje ćwiczeń praktycznych). Ocena przedmiotu obejmuje również część praktyczną, czyli autoprezentację, składającą się z czytania prozy, deklamacji wiersza oraz zaprezentowania ćwiczeń artykulacyjno-dykcyjnych.
Przedmiot jest prowadzony w języku polskim.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-06-2019 11:43)