Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z pluralizmem metodologicznym, wskazanie na różnice odbioru dzieła literackiego w wymiarze diachronicznym i synchronicznym, dostarczenie narzędzi pojęciowo-analitycznych, koniecznych do analizy tekstów literackich.
Wymagania wstępne
orientacja w podstawach dyskursu literaturoznawczego, znajomość podstawowej terminologii literaturoznawczej w języku niemieckim
Zakres tematyczny
Rola interpretatora i interpretacji tekstów literackich w ujęciu tradycyjnej hermeneutyki
Literaturoznawstwo w kontekście nauk empirycznych
Problem treści i formy w ujęciu hermeneutycznym, strukturalistycznym i poststrukturalistycznym
Tekst i kontekst w odniesieniu fenomenologicznym
Tekst i kontekst w odniesieniu pozytywistycznym, socjologicznym i dekonstruktywistycznym
Pozycja odbiorcy w stosunku do dzieła literackiego w hermeneutyce, ujęciu pozytywistycznym, fenomenologii oraz w ujęciu egzystencjalnym
Pozycja odbiorcy w stosunku do dzieła literackiego w estetyce recepcji i ujęciu dekonstruktywistycznym
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny, opis klasyfikujący (prezentacja w „Power point”), dyskusja z wyeksponowaniem ujęcia krytycznego („za i przeciw”)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny przygotowanych prezentacji i wygłoszonych wypowiedzi
Literatura podstawowa
Arnold, Heinz Ludwig / Detering, Heinrich, Grundzüge der Literaturwissenschaft, München 2001.
Brackert, Helmut / Stückrath, Jörn, Literaturwissenschaft. Ein Grundkurs, Reinbek b. Hamburg 41996.
Jahraus, Oliver, Literaturtheorie. Theoretische und methodische Grundlagen der Literaturwissenschaft, Tübingen/Basel 2004.
Literatura uzupełniająca
Kayser, Wolfgang, Das sprachliche Kunstwerk. Eine Einführung in die Literaturwissenschaft, Tübingen / Basel 201992.
Gutzen, Dieter / Oellers, Norbert / Petersen, Jürgen H., Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Ein Arbeitsbuch, Berlin 2006.
Bogdal, Klaus-Michael, Neue Literaturtheorien. Eine Einführung. Opladen 1997.
Eagleton, Terry, Einführung in die Literaturtheorie. Aus dem Englischen von Elfi Bettinger und Elke Hentschel. Stuttgart/Weimar 1997.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 28-05-2019 16:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.