SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do logopedii
Kod przedmiotu 12.9-WL-LOiK-WDLO
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z problematyką logopedii – przedmiotem zadaniami, działami, specjalizacjami. Zapoznanie z rysem historycznym i prekursorami logopedii, organizacją opieki logopedycznej. Przygotowanie słuchaczy do dalszych studiów z zakresu logopedii.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Początki i rozwój logopedii w Polsce i na świecie. Przedmiot logopedii (mowa i jej aspekty, zaburzenia mowy, zjawisko logopedyczne). Logopedyczne definicje mowy i jej składników. Miejsce logopedii wśród innych nauk. Koncepcje logopedii (medyczna, pedagogiczna, lingwistyczna, holistyczna). Przedmiot zainteresowań logopedii jako kategoria związana ze zdrowiem. Interdyscyplinarny charakter logopedii. Historia zawodu logopedy. Prekursorzy logopedii (m.in.: Jan Siestrzyński, Benedykt Dylewski, Władysław Ołtuszewski, Leon Kaczmarek). Działy i zadania logopedii. Charakterystyka zawodu logopedy. Miejsca pracy logopedy. Specjalizacje zawodowe (neurologopedia, surdologopedia). Organizacja opieki logopedycznej w Polsce i na świecie – uwarunkowania prawne. Kształcenie logopedów w Polsce i na świecie. Etyczny aspekt zawodu logopedy.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – ocena z egzaminu pisemnego.

Literatura podstawowa

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999

Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.

Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.

Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

Literatura uzupełniająca

Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 17:06)