SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medyczne podstawy logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medyczne podstawy logopedii
Kod przedmiotu 12.9-WL-LOiK-MPL
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z anatomią i fizjologią narządów mowy, głosu i słuchu w różnych okresach życia człowieka. Zapoznanie słuchacza z problematyką medyczną wchodzącą w zakres działania foniatrii i audiologii, powiązaniem logopedii z innymi dziedzinami medycyny, w tym z foniatrią i audiologią, ukazanie znaczenia wzajemnej współpracy pomiędzy logopedą a foniatrą/audiologiem.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady: Anatomia i fizjologia narządów mowy – rola mózgu w powstawaniu mowy, narządy biorące udział w powstawaniu głosu; miejsce wytwarzania strumienia powietrza; budowa krtani; unerwienie i rola krtani; budowa gardła; rola gardła i jego unerwienie; struktura i funkcja jamy nosowej i zatok obocznych nosa; budowa jamy ustnej; rozwój i budowa uzębienia człowieka; struktura, unerwienie i rola języka; budowa podniebienia. Audiologia i foniatria – wyjaśnienie pojęć i przedmiot zainteresowań foniatrii, audiologii, otolaryngologii, otorynolaryngologii; schemat badania laryngologicznego; zarys metod rehabilitacji stosowanych w foniatrii i audiologii; diagnostyka i leczenie chorób: niedosłuch, głuchota, zaburzenia mowy, chrypka, bezgłos, szumy uszne, zaburzenia połykania, zaburzenia równowagi, zawroty głowy.

Ćwiczenia: Anatomia i fizjologia narządów mowy – powstawanie głosu ludzkiego; struktury tworzące narząd słuchu człowieka; budowa ucha środkowego i zewnętrznego; budowa ucha wewnętrznego; działanie narządu słuchu; zmienność w budowie i czynności narządu głosu, mowy i słuchu w zależności od płci i wieku. Audiologia i foniatria: metodyka badania audiologicznego (metody badania narządu słuchu u dorosłych i dzieci/audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, otoemisja, audiometria odpowiedzi wywołanych); zaburzenia i schorzenia narządu słuchu; metody terapii stosowane w schorzeniach narządu słuchu; zastosowanie aparatów słuchowych, systemów wspomagających słyszenie u osób niedosłyszących; metodyka badania foniatrycznego; zaburzenia i schorzenia narządu głosu i mowy oraz czynniki ryzyka; metody terapii stosowane w schorzeniach narządu głosu i mowy.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – praca w grupach, prezentacja, praca z książką.

Wykład – wykład tradycyjny, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z ocena, na którą składają się wyniki osiągnięte na sprawdzianach pisemnych (50%) oraz ocena z pracy pisemnej (50%).

Wykład – ocena z egzaminu pisemnego.

Literatura podstawowa

Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny, Warszawa 2006.

Obrębowski A., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.

Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.

Pruszewicz A., Audiologia kliniczna: zarys, Poznań 2003

Śliwińska-Kowalska M., Audiologia kliniczna, Łódź 2005.

Literatura uzupełniająca

Janczewski G., Otolaryngologia praktyczna, Gdańsk 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 09:02)