SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwój mowy i języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwój mowy i języka
Kod przedmiotu 14.4-WL-LOiK-RMIJ
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z normą rozwojową oraz warunkami prawidłowego rozwoju mowy i języka. Przygotowanie do projektowania działań diagnozujących i wspomagających rozwój mowy dziecka.

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Okresy w rozwoju mowy. Znaczenie okresu prenatalnego w rozwoju mowy. Pierwszy rok życia dziecka: nabywanie podstaw sprawności językowych w kontekście rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Rozwój fonologicznej, gramatycznej, semantycznej i pragmatycznej sprawności językowej od drugiego do siódmego roku życia. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy. Czynniki biologiczne i środowiskowe zakłócające rozwój mowy.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – prezentacja, studium przypadku, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: średnia ocen ze sprawdzianu i projektu.

Literatura podstawowa

Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, Opole 1999.

Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.

Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

 
 
<link href="moz-extension://3808f1ee-b6a9-4fa2-a065-1838f002b866/skin/s3gt_tooltip_mini.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <style media="print" type="text/css">#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; } </style>

Literatura uzupełniająca

Eliot L., Co tam się dzieje? Poznań 2003.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka: teoria i praktyka, Lublin 2004.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Słodownik-Rycaj E., Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka, Warszawa 1998.

Skorek E.M., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka, Zielona Góra, 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 16:51)