SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologiczne podstawy logopedii |
Kod przedmiotu | 14.4-WL-LOiK-PPL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Logopedia ogólna i kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 30 (w tym jako e-learning) |
2 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami oraz umiejętnościami diagnozy i podejmowania kontaktu terapeutycznego, wybranymi zagadnieniami z psychologii rozwojowej i klinicznej. Kształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób zaburzonych oraz zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej w stosunku do tych osób.
Brak.
Wykłady: Diagnoza w kontakcie terapeutycznym. Diagnoza poprzez wywiad i wnioskowanie. Stosowanie zasad komunikacji w celu pogłębienia diagnozy. Podstawowe zasady terapeutyczne w kontakcie indywidualnym, grupowym i rodzinnym. Psychologia rozwojowa: Współczesne rozumienie przedmiotu psychologii rozwoju. Psychologia rozwojowa a psychologia rozwoju, paradygmat psychologii rozwoju. „Zmiana w czasie” – podstawowy termin psychologii rozwoju. Psychologia kliniczna: Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Zdrowie i choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Zadania psychologa klinicznego. Model patogenetyczny i salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne, jako podstawowa kategoria teoretyczna psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa pracy badawczej i diagnostycznej.
Ćwiczenia: Podstawowe zasady diagnozy i terapii w ujęciu behawioralnym, psychodynamicznym, humanistycznym i poznawczym. Osobowość terapeuty, jako czynnik ograniczający / wzbogacający oddziaływania na klienta (autodiagnoza w oparciu o Autoportret Osobowości J. Oldhama i L. Morrisa). Implikacje diagnostyczne i terapeutyczne tzw. podejścia systemowego. Psychologia rozwojowa: Rodzaje i cechy zmian rozwojowych. Neopsychoanalityczne teorie związków z obiektem (D. Winnicot, M. Mahler, M. Klein) i teoria przywiązania (J. Bowlby, M. Ainsworth). Neopiagetowskie teorie rozwoju dziecka (L. Kohlberg. R. Siegler). Dialektyka rozwoju jako procesu wielopoziomowego i wielopłaszczyznowego (E. Erikson, M. Tyszkowa, Baltes). Psychologia kliniczna: Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych: zaburzenia emocjonalne, np. fobie szkolne, zaburzenia nawyków, np. anorexia nervosa, zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD, CD, zaburzenia rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, np. dysleksje. PTSD – klucz do rozumienia dynamiki szeroko pojętych zaburzeń psychicznych.
Wykład – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.
Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, metody aktywne, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z ocena, na którą składają się wyniki osiągnięte na sprawdzianach pisemnych (50%) oraz ocena z pracy pisemnej (50%).
Wykład – ocena z egzaminu pisemnego.
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2003.
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
Bogdanowicz M., Psychologiczne podstawy logopedii, [w] Logopedia – pytania i odpowiedzi, red. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Opole 2003.
Carson R. i in., Psychologia zaburzeń, T. 1-2, Gdańsk 2003.
Czabała C., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997.
Meyer R., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
Seligman M. i in., Psychopatologia, Warszawa 2003.
Sękowa H., Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.
Sękowa H., Psychologia kliniczna, Warszawa 2008.
Trempała J., Modele rozwoju psychicznego, Bydgoszcz 2000.
Okun B., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 1996.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 16:46)