SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka logopedyczna |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LOiK-PL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Logopedia ogólna i kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z poziomami profilaktyki logopedycznej. Przygotowanie do działań praktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń zdolności komunikacyjnej u dzieci i dorosłych.
Brak.
Wyjaśnienia terminologiczne. Rozwój zainteresowania profilaktyką zaburzeń mowy w Polsce i na świecie. Przykłady działań promujących zdrowy tryb życia i utrwalanie prawidłowych nawyków w zakresie komunikacji językowej. Poziomy profilaktyki logopedycznej. Profilaktyka pierwszorzędowa: profilaktyka niespecyficzna (przykłady polityki informacyjnej w Polsce i na świecie), profilaktyka specyficzna (tworzenie optymalnych warunków, profilaktyczne ćwiczenia logopedyczne – ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne, ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia logorytmiczne, ćwiczenia metajęzykowe). Profilaktyka drugorzędowa – zasady prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Istota i przykłady zadań zawodowych logopedy związane z profilaktyką trzeciorzędową.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie oceny ze sprawdzianu pisemnego oraz projektu (średnia ocen).
Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2013.
Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, T. 1-2, Katowice 2012, 2013.
Skorek E.M., Profilaktyka logopedyczna: wybrane zagadnienia, [w:] Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan, Zielona Góra 2014.
Skorek E.M., Ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne: rodzaje i możliwości zastosowania u dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan, Zielona Góra 2014.
Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1989.
Skorek E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk, 2005.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 18:14)