SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja i higiena głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja i higiena głosu
Kod przedmiotu 12.9-WL-LOiK-EHG
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy w umiejętności i kompetencje świadomego tworzenia i wykorzystania własnego głosu poprzez praktyczne wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego w trakcie mówienia, uświadomienie zasad optymalnej emisji głosu, zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z emisją głosu oraz rehabilitacją głosu u osób z dysfonią.

Wymagania wstępne

Medyczne podstawy logopedii.

Zakres tematyczny

Generowanie mowy w centralnym ośrodku nerwowym i przesyłanie mowy – emisja. Zasady higieny głosu. Ćwiczenia relaksacyjne – opanowanie tremy i napięć mięśniowych w krtani. Udział narządów zmysłów w tworzeniu mowy. Ćwiczenia oddechowe. Tory oddechowe, udział przepony. Ćwiczenia dykcyjne. Ćwiczenia usprawniające pracę rezonatorów. Emisja głosu u osób zawodowo pracujących głosem. Rehabilitacja głosu u osób z dysfonią.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – asymilacji wiedzy, pokaz, autoprezentacja, studium przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianów pisemnych (50%), autoprezentacji (25%), pracy pisemnej – studium przypadku (25%).

Literatura podstawowa

Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, Warszawa 2000.

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.

Przybysz-Piwko M. (red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.

Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001

Literatura uzupełniająca

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.

Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 00:21)