SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Logorytmika |
Kod przedmiotu | 05.7-WL-LOiK-L |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Logopedia ogólna i kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody wspomagającej terapię logopedyczną.
Brak.
Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych i ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z osobą z zaburzoną komunikacją językową.
Ćwiczenia – prezentacja, praca z książką, studium przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianów pisemnych (średnia ocen).
Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.
Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.
Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.
Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.
Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 18:10)