SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logorytmika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logorytmika
Kod przedmiotu 05.7-WL-LOiK-L
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody wspomagającej terapię logopedyczną.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych i ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z osobą z zaburzoną komunikacją językową.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – prezentacja, praca z książką, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianów pisemnych (średnia ocen).

Literatura podstawowa

Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.

Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.

Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.

Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.

 
 
<link href="moz-extension://3808f1ee-b6a9-4fa2-a065-1838f002b866/skin/s3gt_tooltip_mini.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <style media="print" type="text/css">#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; } </style>

Literatura uzupełniająca

Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.

Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.

Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 18:10)