SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja alternatywna i wspomagająca z językiem migowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja alternatywna i wspomagająca z językiem migowym
Kod przedmiotu 05.6-WL-LOiK-KAWJM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 40
(w tym jako e-learning)
2,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z rodzajami komunikacji alternatywnej i wspomagającej, kształcenie umiejętności odpowiedniego do potrzeb zastosowania pozawerbalnych metod komunikacyjnych oraz podstawami języka migowego.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wyjaśnienie pojęć: komunikacja wspomagająca, komunikacja alternatywna. Dobór metody dla użytkownika. Przykładowe systemy – systemy znaków manualnych, systemy znaków graficznych, systemy znaków przestrzenno-dotykowych. Komunikacja wspomagana i niewspomagana. Komunikacja zależna i niezależna. Blissymbolics – system alternatywnej komunikacji Blissa. System Piktogram. System rysunkowy – Pictogram Communication Symbols (PCS) Mayer Johnson. System obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny). Mima i Pantomima. System symboli jednoznacznych (użycie przedmiotów). PIC – Symbole (Pictogram Ideogram Communication). SIG – Symbole (zdjęcia i rysunki). System gestów MAKATON. System gestów COGHAMO. Metoda SPEEC (tablica komunikacyjna do kodowania wiadomości poprzez wskazywanie uporządkowanych fonemów). Alfabet literowy, sylabowy, literowo-sylabowy (tablica komunikacyjna). System ruchomych symboli (Manipulable Symbols). Metoda rysunkowa (przekazywanie informacji za pomocą własnych rysunków). System Braille'a (dla osób niewidomych). Metody kombinowane – połączenie wybranych metod w jeden spójny system porozumiewania się. Język migowy (dla osób z uszkodzeniami narządu słuchu).

Metody kształcenia

Ćwiczenia – praca z książką, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianów pisemnych (50%), autoprezentacji (25%), pracy pisemnej – studium przypadku (25%).

Literatura podstawowa

Błeszyński J.J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.

Von Tetzchner S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się: nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

Grycman M., Smyczek A., Wiem czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC), Kraków 2004.

Warrick A., Porozumiewanie się bez słów, Warszawa 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 00:27)