SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru: Kreacyjna moc języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru: Kreacyjna moc języka
Kod przedmiotu 09.3-WH-FiPlP-KMJ-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Żuraszek-Ryś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem przedmiotu jest uświadomienie studentom możliwości kreacyjnych tkwiących w języku i roli tego narzędzia w kształtowaniu rzeczywistości.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  • Funkcje języka.
  • Typy aktów mowy.
  • Środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne oraz zasady ich użyć w zachowaniach publicznych.
  • Przejawy mocy kreacyjnej języka: różne typy onimów, język reklamy.

Metody kształcenia

polimetody

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, prezentacja efektów samodzielnej pracy

Literatura podstawowa

  1. Austin J., Jak działać słowami, [w:] tegoż, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993, s. 543-729.
  2. Austin J., Wypowiedzi performatywne, [w:] Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, red. L. Rasiński, Warszawa 2009, s. 188-201.
  3. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
  4. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, wyd. 2 uzup., Lublin 1997.
  5. Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991 (tu: R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii gatunków mowy, s. 11-28).
  6. Kiklewicz A., Dwanaście funkcji języka, „LingVaria” 2008, nr 2(6), s. 9-27.
  7. Marcjanik M., Kreatywna funkcja mowy, „Przegląd Humanistyczny” 1988, nr 11-12, s. 95-104.
  8. Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.
  9. Spychalska M., Hołota M., Słownik sloganów reklamowych, Warszawa 2009.
  10. Šmid W., Język reklamy w komunikacji medialnej, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Bühler K., Teoria języka – o językowej funkcji przedstawiania, tłum. J. Kozbiał, Kraków 2004.
  2. Handke K., Polskie nazewnictwo miejskie, Warszawa 1992.
  3. Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, LI, z. 2, s. 431-473.
  4. Język w marketingu, red. K. Michalski, Łódź 2008.
  5. Lizak J., Język reklam dla dzieci, Rzeszów 2006.
  6. Słownik imion współcześnie w Polsce używanych, wyd. K. Rymut, Kraków 1995.
  7. Uździcka M., Tytuł utworu literackiego. Studium lingwistyczne, Zielona Góra 2007.

Uwagi

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 08-07-2019 15:07)