SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WH-WP-PPG
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest:

1. przekazanie wiedzy z zakresu procesu wychowania i znaczenia środowisk wychowawczych dla rozwoju ucznia

2. przekazanie wiedzy z zakresu funkcjonowania placówek oświatowych

3. kształtowanie umiejętności związanych z pracą nauczyciela-wychowawcy

4. przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania w środowisku szkolnym dzieci ze specjalnymi oraz specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. 

 

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Ontologiczne, aksjologiczne, antropologiczne podstawy wychowania. Istota i funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika.
  2. Szkoła jako instytucja edukacyjna,funkcje i cele edukacji szkolnej. Modele współczesnej szkoły. Ukryty program szkoły.Alternatywne formy edukacji. Prawo wewnątrzszkolne. Podstawa programowa a program nauczania. Ocena jakości pracy szkoły (placówki oświatowej).
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole ─ regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.
  4. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem.
  5. Rola nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela. Etyka zawodowa nauczyciela. Nauczycielska pragmatyka zawodowa ─ prawa i obowiązki nauczycieli. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy. Ocena jakości pracy nauczyciela. Projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego. Początkujący nauczyciel w szkolnej rzeczywistości. Uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela. Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
  6. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie).
  7. Klasa szkolna jako grupa społeczna, procesy społeczne w klasie. Rozwiązywanie konfliktów w klasie/grupie wychowawczej.
  8. Integracja i inkluzja. Dziecko z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej; dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie w szkole. Dzieci zaniedbane i pozbawione opieki. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów.

 

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen zdobytych podczas zajęć oraz oceny z testu.

Literatura podstawowa

Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Tom 1- 2 Warszawa 2008, PWN

Śliwerski B., Pedagogiki ogólna: podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, wyd. Impuls

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne prawidłowości samowychowania, Kraków 2010, Wyd. Impuls. 

Literatura uzupełniająca

Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010, Wyd. Akademickie Żak

Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, (red.) D. Klus Stańska; E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2006, 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-06-2019 15:25)