Przygotowanie do zadań związanych z wychowawstwem klasy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
1) Wychowanie – podstawowe pojęcia, cechy i zadania wychowania. 2) Warunki efektywności pracy wychowawcy. Zadania i odpowiedzialność wychowawcy klasy. 3) Umiejętności psychopedagogiczne wychowawcy klasy (poznawanie uczniów, rozmowa z uczniem, rozmowa z klasą, takt pedagogiczny). 4) Szkolny Program Profilaktyczno - Wychowawczy. 5) Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 6) Uczeń z SPE 7) Uczeń z SPE - uczeń zdolny 8) Dokumentacja pracy wychowawczej (m.in. arkusze ocen, dziennik lekcyjny, frekwencja – bieżąca analiza, kontakty z rodzicami – terminarz, uroczystości – ważne wydarzenia z życia klasy, dodatkowa dokumentacja wychowawcy klasy. 9) Ocena zachowania. 10) Współpraca nauczyciela-wychowawcy z rodzicami. 11) Metody integracji zespołu klasowego i techniki wychowawcze. 12) Zajęcia pozalekcyjne organizowane przez wychowawcę (wycieczka, koła zainteresowań, imprezy klasowe).
Metody kształcenia
rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, projekt
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia: uzyskanie 60% (12pkt.) możliwych do uzyskania punktów (20 pkt.) w tym: aktywny udział w zajęciach (0-10 pkt.); przygotowanie krytycznej recenzji konspektu lekcji wychowawczej i prezentacja go podczas ćwiczeń (0-5pkt.); projekty: karty indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU), PDW oraz kryteriów oceny zachowania (0-5pkt) Skala: 20-19 – bdb; 18-17 – db+; 16-15 – db; 14-13 - dst+; 12 – dst; 11-0 – ndst
Literatura podstawowa
1. Dudziak U., Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 2002.
3. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.
4. Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59)
Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (...) z 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 1651)
Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015 poz. 843)
Rozporządzenie MEN w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 1646)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, (Dz.U. 2017 1643)
Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
Fenstermacher G. D., Soltis J. F., Style nauczania, Warszawa 2000.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007.
Harmin M. Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2005.
Jakość edukacji: różnorodne perspektywy, pod red. G. Mazurkiewicza, Warszawa 2012;
Nauczyciel-opiekun-wychowawca (Tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), red. R. Stankiewicz, Poznań-Zielona Góra 2002.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
Powodzenia i niepowodzenia szkolne (źródła, profilaktyka, terapia), red. A. Jacewicz, Białystok 2009..
Rimm S.B., Bariery szkolnej kariery: dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994.
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007;
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000; oai:www.bc.ore.edu.pl:14
Turska D., Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych?, Lublin 2006.
Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red. S. Jakubowski, Warszawa 2005.
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. M. Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.
Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. T. Kott, Warszawa 2005.
Wychowawca i środowisko lokalne w paradygmacie XXI w., materiały konferencyjne, Zielona Góra 2001.
Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Praca zbiorowa pod redakcją W. Limont, J. Cieślikowskiej i D. Jastrzębskiej, Warszawa 2012, oai:www.bc.ore.edu.pl:264
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.