SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria i metodyka lekkiej atletyki |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-TMLA |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 5 | 0,33 | 4 | 0,27 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów poszczególnych konkurencji lekkoatletycznych. Znajomość metod i zasad nauczania lekkiej atletyki w placówkach szkolnych.
Zaliczenie treści programowych z lekkiej atletyki z II semestru.
Wykład: Struktura organizacyjna lekkiej atletyki w świecie, Europie i Polsce. Rekordy świata i Polski. Polscy lekkoatleci medalistami igrzysk olimpijskich
Laboratorium: Metodyka i technika nauczania wybranych konkurencji: skok w dal techniką piersiową, skok wzwyż techniką flop, rzut oszczepem, pchnięcie kulą, trening obwodowy, lekkoatletyczny tor przeszkód, samodzielne prowadzenie zajęć.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji
Laboratorium: metoda podająca, poglądowa, syntetyczno-analitycznametoda, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów i testów (sprawdzianów) praktycznych z poszczególnych konkurencji lekkoatletycznych zgodnie z podanymi na zajęciach kryteriami.
Wykład: Przedmiot kończy się egzaminem w formie pisemnej z treści obejmującej tematykę wykładów i laboratorium. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów. Do egzaminu końcowego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia laboratorium.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Iskra J., Marcinów R., Walaszczyk A., 2014, Lekkoatletyka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : marsze, skoki i rzuty dla dzieci w wieku 4-9 lat, Opole,
Stawczyk Z., 1999, (red.) Zarys lekkoatletyki. AWF Poznań.
Stawczyk Z., 1998, Gry i zabawy lekkoatletyczne. Poznań .
Przepisy zawodów w lekkoatletyce, 2017, PZLA Warszawa. www.wmozla.pl pozla.pl/aktualne-przepisy-la
Iskra J., Wojnar J., 2008, Atlas ćwiczeń lekkoatletycznych dla dzieci i młodzieży : ćwiczenia, gry i zabawy w lekkoatletycznym nauczaniu początkowym, Opole, .
Sulisz S., 1996, Lekkoatletyka dla najmłodszych. Warszawa
Iskra J. 2004, „Lekkoatletyka: podręcznik dla studentów”. Wydawnictwo AWF w Katowicach
Iskra J., Skowronek T., Szade B., Walaszczyk A., 2005, Metodyka nauczania lekkoatletyki w szkole. AWF, Katowice,
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Barankiewicz: S. Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego. W-wa 1998. Zienkowicz (red): Lekka atletyka. Technika - Metodyka - Ćwiczenia Specjalne. Warszawa 1993.
Żukowski R., Rzut oszczepem. MAW Warszawa 1988
Prowadzący zapewnia dostęp do konsultacji na stadionie oraz w hali lekkoatletycznej w godzinach podanych na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 17:14)