SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pływanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pływanie
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-P
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:

  • opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
  • poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
  • opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
  • poznanie przepisów FINA – PZP,
  • zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

sprawdzian praktyczny umiejętności pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m)

Zakres tematyczny

Wykład: Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie: pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu; wiedza i umiejętności pedagogiczno – specjalistyczne instruktora pływania; zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej; przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni; przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych; sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania. Teoretyczne podstawy pływania: poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego; siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika); siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania; zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała; charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich; specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym; wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka. Technika pływania: ewolucja technik pływania sportowego; organizacja FINA, przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego; elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego; metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania; ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie; technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym.

Laboratorium: metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu skoku startowego. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania. Organizacja zawodów sportowo - rekreacyjnych w pływaniu. 

Metody kształcenia

wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład z przedmiotu kończy się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają: zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%, test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%, wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 10%, samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak E.: Pływanie. Program szkolenia dzieci i młodzieży. COS. Warszawa 1997
  2. Czarnota B.: Ocena stopnia i kierunku odchyleń reakcji fenotypowych organizmu dziecka na obciążenie pływackim treningiem sportowym. UR. Rzeszów 2010
  3. Fiłon M.: Problematyka sportu pływackiego. AWF we Wrocławiu. Wrocław 1996
  4. Kunicki M.: Wybrane zdolności motoryczne a poziom sportowy młodych pływaków. PWSZ w Raciborzu. Racibórz 2008
  5. Rakowski M.: Nowoczesny trening pływacki. Londyn 2010
  6. Wieczorek W.: Ocena prawidłowości doboru dzieci do sportu pływackiego. UŁ. Łódź 2001
  7. Wiesner W.: Nauczanie - uczenie się pływania. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego. AWF we Wrocławiu. Wrocław 1999.
  8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
  2. Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. AWF we Wrocławiu. Wrocław 2003
  3. Dybińska E., Wójcicki A.: Wskazówki metodyczne do nauczania pływania. AWF w Krakowie. Kraków 2002
  4. Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki, nauczanie. Biurotext. Katowice 2002
  5. Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
  6. Wojciechowska-Maszkowska B., Urantówka J., Wieloch M.: Nauka pływania – Atlas ćwiczeń. Opole 2009
  7. www.fina.org – Światowa Federacja Pływacka (FINA)
  8. www.polswim.pl – Polski Związek Pływacki (aktualne przepisy pływania)
  9. www.wopr.pl – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR)
  10. www.swim.ee – strona poświęcona technice, analizie wyścigów pływackich
  11. www.plywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  12. www.mojeplywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  13. www.swim.info.pl – pływanie osób niepełnosprawnych

 

Uwagi

Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Grzybowski (ostatnia modyfikacja: 14-08-2019 14:02)