SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pływanie |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-P |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
sprawdzian praktyczny umiejętności pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m)
Wykład: Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie: pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu; wiedza i umiejętności pedagogiczno – specjalistyczne instruktora pływania; zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej; przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni; przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych; sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania. Teoretyczne podstawy pływania: poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego; siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika); siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania; zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała; charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich; specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym; wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka. Technika pływania: ewolucja technik pływania sportowego; organizacja FINA, przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego; elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego; metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania; ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania; technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie; technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym.
Laboratorium: metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu skoku startowego. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania. Organizacja zawodów sportowo - rekreacyjnych w pływaniu.
wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład z przedmiotu kończy się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają: zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%, test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%, wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 10%, samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Grzybowski (ostatnia modyfikacja: 14-08-2019 14:02)