SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria sportu |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-TSPO |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami teorii sportu. Określenie miejsca i roli teorii sportu w systemie szkolenia sportowego oraz w programie studiów w uczelni wychowania fizycznego. Wykazanie interdyscyplinarnego charakteru teorii sportu jako nauki. Pokazanie miejsca teorii sportu w systemie nauk o kulturze fizycznej. Prezentacja nowych tendencji w procesie treningu sportowego. Opanowanie umiejętności samodzielnego programowania procesu treningowego, kontroli efektów oraz korygowania jego przebiegu.
Wiedza z zakresu fizjologii ogólnej człowieka, podstaw pedagogiki i metodyki sportów indywidualnych i zespołowych.
Wykład:
1. Środki treningowe (materialne i niematerialne, ogólne, ukierunkowane, specjalne, energetyczna klasyfikacja wysiłków fizycznych)
2. Obciążenia treningowe i startowe (podstawy analizy obciążeń treningowych)
3. Metody treningowe (podstawowe metody kształtujące zdolności motoryczne)
4. Podstawy periodyzacji treningu sportowego (makrocykl, mezocykl, mikrocykl)
5. Podstawy kontroli procesu treningowego.
6. Planowanie formy sportowej
7. Zjawisko przetrenowania – przyczyny, objawy, rekonwalescencja, profilaktyka
8. Podstawy żywienia w sporcie (rola żywienia w treningu sportowym).
9. Suplementacja w sporcie ( charakterystyka podstawowych suplementów stosowanych w sporcie).
Ćwiczenia:
1. Specyficzne i dydaktyczne zasady procesu treningowego.
2. Dobór i selekcja w sporcie.
3. Sport dzieci i młodzieży
4. Etapy treningu sportowego
5. Metodyka i uwarunkowania zdolności szybkościowych.
6. Metodyka i uwarunkowania zdolności siłowych.
7. Metodyka i uwarunkowania zdolności wytrzymałościowych.
8. Metodyka i uwarunkowania poziomu gibkości.
9. Metodyka i uwarunkowania sprawności koordynacyjnej.
10. Kształtowanie nawyków czuciowo-ruchowych.
11. Specyfika treningu sportowego kobiet
Wykład: metoda podająca, wykład informacyjny,
Ćwiczenia: dyskusja problemowa, obserwacja, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.
Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i ćwiczeniowy, warunkiem zdawania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Bompa T. Zając A. Waśkiewicz Z. Chmura J. Przygotowanie sprawnościowe w zespołowych grach sportowych. AWF Katowice 2013.
2. Czerwiński J. Sadowski J. Sozański H. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego tom 1 i 2. AWF Warszawa 2015
3. Naglak Z. Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.
4. Raczek J. Podstawy szkolenia sportowego dzieci i młodzieży. Warszawa 1991. RCMSzKFiS
5. Sozański H. (red.) Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.
6. Sozański H. Wybrane aspekty kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu i treningu. PFSM Warszawa 2005
7. Zając A. Zydek G. Michalczyk M. Poprzęcki S. Czuba M. Gołaś A. Żywienie i suplementacja w sporcie rekreacji i stanach chorobowych. AWF Katowice 2014
8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 08-10-2019 19:14)