SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia sportu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia sportu
Kod przedmiotu 14.4-WL-WF-PSP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności sportowej od strony psychologicznej, oraz z prawidłowościami funkcjonowania jednostki i grupy w sytuacjach rywalizacji sportowej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Czym jest psychologia sportu? Klasyfikacje psychologiczne dyscyplin sportu. Procesy poznawcze i emocje w sporcie. Znaczenie uwagi i koncentracji , wpływ emocji na wyniki. Motywacja i jej kształtowanie. Motywowanie sportowca. Metodyka pracy - relaksacja, wizualizacja, biofeedbeck ,sterowanie uwagą i emocjami. Relacje w grupie a wynik. Sport jako stres. Przygotowanie startowe a ogólne przygotowanie mentalne. Przywództwo w sporcie. Znaczenie cech osobowych w sporcie- temperament, odporność psychiczna, inteligencja.Poczucie własnej wartości. Agresja i lęk w sporcie. Nabywanie umiejętności i kształtowanie nawyków ruchowych.

Metody kształcenia

Dyskusja, analiza tekstów, analiza przypadków, referaty.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Czajkowski Z.,Psychologia sprzymierzeńcem trenera,Warszawa 1996.

2. Gracz J., Sankowski T., Psychologia sportu,Warszawa 1995.

3. C. Karageorgis, P. Terry, Psychologia dla sportowców, Warszawa-Zielonka 2014.

4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Literatura uzupełniająca

1. Jarvis M., Psychologia sportu, Gdańsk 2003.

2. Rychta T., Elementy psychologii sportu,Warszawa 1995.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 28-10-2019 17:37)