SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język migowy w sporcie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język migowy w sporcie
Kod przedmiotu 05.1-WL-WF-JMS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą języka migowego.

Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych związanych z aktywnością ruchową i wychowaniem fizycznym.

Wymagania wstępne

Sprawność manualna obu rąk.

Zakres tematyczny

  1. Zapoznanie z pojęciami dotyczącymi głuchoty oraz z problemami osób z uszkodzonym słuchem.
  2. Zapoznanie z alfabetem daktylograficznym – ćwiczenia praktyczne.
  3. Znaki pojęć liczbowych – ćwiczenia praktyczne. 
  4. Znaki i zasady uzupełniające daktylografię – znaki wyrazów jednoliterowych, znaki działań arytmetycznych, znaki niektórych mian, znaki interpunkcyjne, zasady przekazywania skrótów, zasady przekazywania wielkich liter.
  5. Znaki ideograficzne – tematyka związana  z aktywnością ruchową i wychowaniem fizycznym.

Metody kształcenia

Warsztaty, wykład, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlega kolokwium sprawdzające wiedzę i zaangażowanie studenta podczas zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego. Warszawa 1994.
  2. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów. Warszawa 1992.
  3. Prałat – Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie. WSIP Warszawa 1994.
  4. Hendzel L. K., Słownik polskiego języka migowego. CEM Olsztyn 1992.
  5. Kosiba O., Grenda P., Leksykon języka migowego. Silentium, Bogatynia 2011.
  6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Szczepankowski B., Język migowy w terapii. Wydawnictwo Naukowe WSP Łódź 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 21-03-2020 16:09)