SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań naukowych |
Kod przedmiotu | 05.9-WL-WF-MBNA |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy naukowej o charakterze przeglądowym, typu meta-analiza, doświadczalnym i studium przypadku (study-case).
Podstawowe informacje z zakresu badań biomedycznych.
Wykład: istota poznania naukowego; analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównywanie i przeciwstawianie, uzasadnianie i dowodzenie naukowe, uogólnianie i wnioskowanie, poznanie (sprawdzanie) empiryczne. Rodzaje wyjaśnień naukowych; wyjaśnienie genetyczne, wyjaśnienie funkcjonalne. Cele i funkcje badan naukowych. Typy badan naukowych: badania podstawowe, stosowane, diagnostyczne, weryfikacyjne, kompleksowe. Procedury badawcze. Etyka badań naukowych.
Ćwiczenia: organizacja i etapy badan naukowych. Metody, techniki i narzędzia badawcze.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji
Ćwiczenia: praktyczne rozwiązywanie zadań, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, analiza i dyskusja na temat uzyskanych wyników.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład z przedmiotu kończy się pracą pisemną z oceną. Zaliczenie ćwiczeń nastąpi po uzyskaniu oceny pozytywnej z przedmiotu w formie pracy projektowej i audytu w formie prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Bukowiec M., Metody badań pedagogicznych w wychowaniu fizycznym, [w] Grabowski H. (red.) Metody empiryczne w naukach o kulturze fizycznej. Kraków 1996.
Ryguła I. Proces badawczy w naukach o sporcie. Katowice 2004
Apanowicz J. Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej; http://eki.pl/pdf/DIF434.pdf
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 11-02-2020 19:39)