SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy geriatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy geriatrii
Kod przedmiotu 12.9-WL-WFD-PGE
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z działem medycyny dotyczącym fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów starszego wieku. Zwrócenie uwagi na możliwości profilaktyki i zapobiegania niepełnosprawności, powodującym wyizolowanie społeczne.

Wymagania wstępne

Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w toku realizacji studiów na I stopniu zwłaszcza w zakresie anatomii, fizjologii i biochemii.

 

Zakres tematyczny

Laboratoria:

  1. Definicja, przedmiot i zakres geriatrii. Procesy starzenia się ludności- przyczyny, etapy i konsekwencje. Charakterystyka populacji osób starszych w Polsce;
  2. Styl życia osób starszych a ich zachowania prozdrowotne. Motywacja do aktywności fizycznej z uwzględnieniem istniejących dysfunkcji;
  3. Biologiczne i społeczne aspekty starzenia się człowieka;
  4. Fizjologiczne i patologiczne starzenie się człowieka;
  5. Kompleksowa ocena i opieka geriatryczna. Typy niepełnosprawności w podeszłym wieku.
  6. Wielkie zespoły geriatryczne (otępienie, majaczenie, depresja, omdlenia, niesprawność ruchowa, upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca).
  7. Najczęstsze schorzenia w geriatrii, wielochorobowość i wielolekowość w podeszłym wieku.
  8. Zespół metaboliczny- genetyka, rozpoznanie i epidemiologia
  9. Aktywność fizyczna i styl życia jako forma niefarmakologicznego postępowania w zespole metabolicznym.

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, dyskusja problemu i omawianie sytuacji klinicznych związanych z chorobami osób starszych. Przygotowanie tematu w formie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest kolokwium  w formie testu. Jedno pytanie otwarte związane z rozwiązaniem sytuacji, w której należy podjąć decyzję o dalszym postępowaniu w punktacji 0-10 punktów oraz 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru w punktacji 0-1. Student otrzymuje zaliczenie po uzyskaniu 70 % prawidłowych odpowiedzi, ocena dobra 85% prawidłowych odpowiedzi, natomiast uzyskanie 95% prawidłowych odpowiedzi odpowiada ocenie bardzo dobrej. Ocena końcowa jest w 80% średnią arytmetyczną z testu z uwzględnieniem aktywnego uczestnictwa w zajęciach na podstawie przygotowania prezentacji - 20% oceny końcowej.

Literatura podstawowa

  1. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
  2. Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008. 
  3. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i
  4. Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
  5. Kocemba J., Grodzki T.(red).: Zarys gerontologii klinicznej. MCKP UJ, Kraków, 2000
  6. Hager K., Krause O., Geriatria - Edra Urban & Partner, 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.,(red.) Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 31-10-2019 17:57)