SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Personalizacja programu odżywiania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Personalizacja programu odżywiania
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFD-PPO
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Natalia Hertmanowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studenta wiedzy potrzebnej do planowania, opracowywania i układania indywidulanych planów żywieniowych, uwzględniających występowanie różnic w populacji ze względu na płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny oraz rodzaj wykonywanej pracy.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw anatomii i fizjologii człowieka.

Zakres tematyczny

1.     Znaczenie podstawowych składników odżywczych (białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik pokarmowy, cholesterol, woda, witaminy i składniki mineralne) i ich rola w żywieniu człowieka zdrowego i chorego w odniesieniu do planowania skutecznej diety.

2.     Wartość odżywcza i energetyczna pożywienia

3.     Normy żywienia dla populacji Polski (red. M.Jarosz, Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017). Zasady obliczania zapotrzebowania energetycznego z uwzględnieniem różnic występujących w populacji (płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny, rodzaj wykonywanej pracy). Obliczanie podstawowej przemiany materii i całkowitej przemiany materii.

4.     Ocena stanu odżywienia (pomiary antropometryczne, metoda BIA) i sposobu żywienia z uwzględnieniem wyników badań laboratoryjnych i różnych stanów chorobowych

5.     Zasady układania i planowania strategii żywieniowej w aspekcie żywienia człowieka zdrowego i chorego. 

 

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, dyskusja problemowa, praca w grupach, metoda poglądowa, obserwacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Postawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, odpowiednie przygotowanie się do zajęć, umiejętność pracy w grupie oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego - skomponowanie jadłospisu w oparciu o wywiad żywieniowy i chorobowy pacjenta/podopiecznego oraz sformułowanie zaleceń dotyczących stylu życia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017 - format pdf (do pobrania ze strony IŻŻ)

2.  Grajeta H.: Żywienie człowieka i analiza żywności. Wybrane zagadnienia. Wyd. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2017 Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I. i wsp.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wyd. PZWL, Warszawa 2018

3. Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu; Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.

4. Jarosz M. (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010.

5.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

1.      Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

2.      Gronowska-Senger A.: Zarys Oceny Żywienia. Wyd. SGGW, Warszawa 2013

3.      Załącznik nr 9 do Zarządzenia nr 40/2007 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (Subiektywna Globalna Ocena Stanu Odżywienia (SGA)

4.      Kondrup J., Allison S.P., Elia M.: ESPEN Guidelines for Nutrition Screening 2002. Clinical Nutrition 2003, 22, 415–421.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 31-10-2019 18:37)