SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pierwsza pomoc i medyczne podstawy sportu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pierwsza pomoc i medyczne podstawy sportu
Kod przedmiotu 16.1-WL-SP-PPiMPS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy o systemie organizacji, aktach prawnych, podstawowych pojęciach z zakresu ratownictwa medycznego i zasadach udzielani pierwszej pomocy. Zapoznanie z zasadami postępowania w stanach zagrożenia zdrowia i życia, bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach oraz placówkach oświatowo-wychowawczych oraz sportowych. Przekazanie podstaw orzecznictwa i kwalifikacji do sportu. Kształtowanie postaw szacunku i wrażliwości do wychowanka i podopiecznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

Wykład: prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy wynikające z ustawy o państwowym ratownictwie medycznym, kodeksu karnego, Rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. System organizacji pierwszej pomocy w Polsce. Zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, stany zagrożenia życia i zdrowia związane z układem nerwowym, krążeniowym, oddechowym, wstrząs, urazy – algorytmy postępowania. Wpływ warunków środowiska na organizm człowieka, zatrucia, oparzenia, udar cieplny, hipotermia, odmrożenia. Wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej 2010, 2015. Kwalifikacja dzieci i młodzieży do sportu - aspekty formalno–prawne. Aktywność fizyczna i sport dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą.

Laboratorium: praktyczne umiejętności postępowania zgodne z zasadami i wytycznymi ILKOR 2010, 2015: zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, ocena stanu poszkodowanego, badanie przedmiotowe, ocena funkcji życiowych, ocena miejsca zdarzenia, wzywanie pomocy, postępowanie w stanach nagłego zagrożenia życia i zdrowia, zasady stosowania defibrylatora zewnętrznego-zajęcia praktyczne z użyciem fantomów i defibrylator zewnętrznego. Specyfika aktywności ruchowej i treningu dzieci z chorobą przewlekłą: cukrzyca, padaczka, schorzenia kardiologiczne, astma.

Metody kształcenia

Wykład:  konwencjonalny, metoda podająca, metoda informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji.

Laboratorium: metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem  zdania jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę; zadania praktyczne - algorytmy postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz symulacje zdarzeń; wykonanie projekt grupowego. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Literatura podstawowa

  1. Jegier A. Krawczyk J. (red) Wybrane zagadnienie medycyny sportowej. Wyd. PZWL Warszawa 2013.
  2. Kleszczyński J. Stany nagłe u dzieci. PZWL 2018Warszawa
  3. Plantz S. H. Wipfler E. J. Medycyna ratunkowa. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2017.
  4. Paszkowska M. Prawo dla ratowników medycznych. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2019 r. Warszawa 2019.
  5. Paciorek P. Patrzała A. Medyczne czynności ratunkowe (red) Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
  6. Rysz. S. J. Ostrzeganie, alarmowanie, powiadamianie ratunkowe. Difin, Warszawa 2017.
  7. http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html
  8. http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/
  9. http://www.coms.pl/dla-pacjentow/zajecia-edukacyjne

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 18:33)