SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna śródroczna - 120 godz. w szkole podstawowej (wrzesień). - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna śródroczna - 120 godz. w szkole podstawowej (wrzesień).
Kod przedmiotu 05.9-WL-WF-SP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
  • dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 120 8 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy nauczyciela klas I-III i IV-VIII: diagnoza środowiskowa i osobnicza, dokumentacja zajęć lekcyjnych /w systemie klasowo-lekcyjnym i zajęć do wyboru/ oraz zajęć  pozalekcyjnych, programy nauczania i szczegółowe plany pracy dla klasy;

Wdrażanie studenta do: 1/ obserwacji lekcji z innych przedmiotów, lekcji wychowawczej  w obszarze umiejętności krytycznego słuchania i przenikliwej obserwacji sposobów realizowania celów operacyjnych lekcji; 2/prowadzenia hospitacji lekcji wychowania fizycznego;

Wdrażanie studentów do samodzielnej pracy w szkołach i instytucjach opiekuńczo – wychowawczych w postaci planowania i organizowania różnorodnych zajęć sportowych- prowadzenia zajęć pozalekcyjnych;

Rozwijanie kreatywności studenta w samodzielnym prowadzeniu zajęć, doborze metod i form pracy z uczniem w klasach I-III oraz Iv- VIII;

Stworzenie warunków do samooceny własnych działań, rozpoznania swoich predyspozycji do roli nauczyciela i animatora zajęć sportowych w szkole;

Wymagania wstępne

Zaliczona praktyka wdrożeniowa w semestrze IV 

Zakres tematyczny

Przeprowadzenie samodzielnie i zespołowo diagnozy środowiskowej i osobniczej: organy szkoły, agendy wspierające prace szkoły, rozwój fizyczny- siatki centylowe, sprawność fizyczna (elektroniczny kalkulator sprawności fizycznej), wiadomości i umiejętności ruchowe wynikające z Podstawy Programowej, postawy uczniów wobec kultury fizycznej; formy działalności zdrowotnej w szkole, baza i środki dydaktyczne do prowadzenia WF)

Omówienie zasad pisania konspektów, zasady hospitowania, omówienie obowiązującej dokumentacji pracy nauczyciela wf, zapoznanie studenta z dziennikami, zeszytem pracy
nauczyciela, planem dydaktyczno-wychowawczym, inną działalnością szkolną i pozaszkolną;

Przeprowadzenie hospitacji doradczo- doskonalącej, kontrolno- oceniającej oraz diagnozującej lekcji wychowania fizycznego w klasach I-III i w klasach IV-VIII, pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych prowadzonych w ramach UKS/SKS;

Samodzielne prowadzenie lekcji wychowania fizycznego wg toku zadań pedagogicznych S. Strzyżewskiego- na podstawie konspektu i osnowy; (kreatywne stosowanie w lekcji metod realizacji zadań ruchowych i intensyfikujących zajęcia);

Metody kształcenia

Zastosowanie wszelkich metod i form pracy omawianych na metodyce wychowania fizycznego. Stosowanie ich w praktyce: metoda poglądowa, metoda syntetyczna,
analityczna, analityczno-syntetyczna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia praktyki (wrzesień) jest uzyskanie pozytywnej opinii wystawionej przez opiekuna praktyki , złożenie wymaganych dokumentów (opinii o pracy, umowy z
nauczycielem, rachunku za pracę dla nauczyciela, karty praktyki studenta, zaopiniowane i ocenione konspekty, na podstawie których prowadzone były zajęcia) w wyznaczonym terminie przez organizatora praktyki z ramienia UZ.
Ocena końcowa - ocena wystawioną z praktyki, to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się
zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę
końcową 5,0. W przypadku nieterminowego rozliczenia Koordynator praktyk może ocenę zmienić.

 

Literatura podstawowa

  1. Bronikowski M.,2007, Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe,  Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.
  2. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.
  3. Białek U., Wolfart-Piech-J. 2018 Magia zabawy. Program wychowania fizycznego dla klas I- III, Wrocław. doradcy.wf@gmail.com ;
  4. Białek U., Wolfart-Piech-J. (2017) Magia ruchu. Program wychowania fizycznego  dla klas IV- VIII szkoły podstawowej, Wrocław
  5. Starościak W., Czyż S., Guła-Kubiszewska H. (2014) Nowa jakość praktyk pedagogicznych w szkołach podstawowych, Oficyna Wydawnicza  Humanistas, Sosnowiec;
  6. Guła-Kubiszewska H., Starościak W., Czyż S., Kübler M. (2014) Nowa jakość praktyk pedagogicznych w gimnazjach
  7. Bronikowski M. (red.) (2015) Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie, Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań.
  8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Literatura uzupełniająca

  1. Sozański H., Adamczyk J. G., 2013, Program aktywności sportowej dla dzieci klas 4 – 6, MS i T Warszawa
  2. Wieczorek A., 2004, Normy sprawności specjalnej w grupach zespołowych oraz wybranych przejawów zdolności motorycznych studentów wychowania fizycznego,
    AWF Poznań.
  3. Guła- Kubiszewska H., Romanowska- Tołłoczko A., Starościak W., 2016, Dziennik Praktyki Pedagogiczno- metodycznej w oddziałach przedszkolnych i szkole
    podstawowej, AWF Wrocław

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 18:41)