SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna śródroczna - 80 godz. w szkole ponadpodstawowej, realizacja 1 dzień w tygodniu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna śródroczna - 80 godz. w szkole ponadpodstawowej, realizacja 1 dzień w tygodniu
Kod przedmiotu 05.9-WL-WF-SD-PPŚ
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
  • dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 80 5,33 80 5,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zapoznanie studenta z pełnym zakresem czynności związanych z pracą w szkole ponadpodstawowej, rozwijanie umiejętności samodzielnego projektowania, programowania i planowania pracy dydaktyczno - wychowawczej na poziomie ogólnym i szczegółowym w szkole ponadpodstawowej (na podstawie osobniczej).

Rozwijanie kreatywności studenta w doborze metod i form pracy z młodzieżą szkoły ponadpodstawowej.

Wdrażanie studentów do procesu mierzenia jakości wychowania fizycznego poprzez hospitacje lekcji wychowania fizycznego  (doradczo- doskonaląca, kontrolno- oceniająca, diagnozująca)

Samodzielne prowadzenie lekcji wychowawczej, lekcji wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych na podstawie scenariuszy lekcji wychowania fizycznego;

Wymagania wstępne

Dobra znajomość z zakresu rozwoju psychofizycznego młodzieży uczącej się w szkołach ponadpodstawowych. Zaliczenie ciągłej praktyki pedagogicznej w szkole podstawowej.

Zakres tematyczny

1. Poznanie warsztatu pracy nauczyciela WF, przeprowadzenie samodzielnie diagnozy osobniczej (testów oceniających sprawność fizyczną i wydolność organizmu, umiejętności i wiedzy wynikającej z Podstawy Programowej).

2. Monitorowanie i dokumentowanie zaangażowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej – kwestionariusz postaw uczniów wobec kultury fizycznej.

3. Przeprowadzenie hospitacji (w tym hospitacji doradczo- doskonalącej, diagnozującej i kontrolno- oceniającej) lekcji wychowania fizycznego, pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych prowadzonych w ramach UKS lub SKS.

4. Samodzielne prowadzenie lekcji wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych na podstawie konspektów, samoocena umiejętności realizacji celów operacyjnych lekcji  oraz wykorzystania metod aktywizujących uczniów (metoda problemowa, małych obwodów ćwiczebnych).

Metody kształcenia

Zastosowanie wszelkich metod i form pracy omawianych na metodyce wychowania fizycznego. Stosowanie ich w praktyce: metoda poglądowa, w słownym ujęciu ruchu,
metoda analityczna, syntetyczna, analityczno-syntetyczna, metoda działań praktycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnej opinii wystawionej przez – opiekuna praktyki, złożenie wymaganych dokumentów (opinii o pracy, umowy z
nauczycielem, rachunku za pracę dla nauczyciela, karty praktyki studenta, notatki z prowadzonych w szkole hospitacji w wyznaczonym terminie przez Koordynatora praktyki z
ramienia UZ. Ocena końcowa - podstawą jest ocena wystawiona przez opiekuna w szkole. W przypadku nieterminowego rozliczenia Koordynator może zmienić ocenę.


Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Tatarczuk J., 2011, Metodyka wychowania fizycznego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  2. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. AWF Poznań.
  3. Madejski E., Węglarz J., 2014, Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. wyd. Impuls,
  4. Kübler M., Starościak W., Guła-Kubiszewska H., Czyż S. (2015) Nowa jakość praktyk pedagogicznych w szkołach ponadgimnazjalnych, Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza "Humanitas".
  5. Starościak W., Kübler M., Guła-Kubiszewska H., Czyż S. (2015) Przygotowanie nauczycieli szkolnych do roli mentora (opiekuna praktyk pedagogicznych) w projekcie "Nowa jakość praktyk pedagogicznych II", Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza "Humanitas".

Literatura uzupełniająca

  1. Wieczorek A., 2004, Normy prób sprawności specjalnej w grupach zespołowych oraz wybranych przejawów zdolności motorycznych studentów wychowania
    fizycznego, AWF Poznań.
  2. Bronikowski M., (red.), 2002, Metodyka wychowania fizycznego w zreformowanej szkole, EM i P, Poznań.
  3. Pańczyk W., Warchoł K., 2008, W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego, Uniwersytet Rzeszowski.
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
  5. Wychowanie fizyczne i sport w szkole. 2010,  Kancelaria Senatu, Warszawa.
  6. Czasopisma: Lider, Kultura fizyczna, "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 11-02-2020 21:40)