SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie systemów informatycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie systemów informatycznych
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-PSI-W-S14_pNadGenLP3ME
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Computer science and econometrics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Acquainted with the theoretical and practical aspects of the analysis and design of information systems with the use of methodologies, techniques and tools supporting project management.

Wymagania wstępne

Computer programming and Information Technologies.

Zakres tematyczny

Lecture

1. Scope of material, literature and discussion of the form and content of completing the course (2 hours)
2. Methodological basis for creating information systems: types of systems, scope and components of the methodology of creating. Classification of creation methodologies. (4 hours)
3. System life cycle: cascade, spiral, incremental. (2 hours.)
4. Phases of the cycle: planning, analysis, design, implementation, use of systems. (2 hours.)
5. Modifications of the system life cycle: prototyping, application packages, "agile" methodologies. (2 hours) 6. Planning of IT systems: planning goals, planning process, formulation of computerization strategies, feasibility study, methods of situational analysis, project team. (2 hours.)
7. Client-server model and three-tier architecture in the implementation of IT systems. (2 hours.)
8. Methods and techniques of designing information systems - entity relationship models, data flow diagrams, data dictionaries / indexes, decision techniques, structure diagrams. UML diagrams in modeling the structure and dynamics of object-oriented systems. (4 hours)
9. Object-oriented methodology - UML techniques and models in designing information systems. (4 hours) 10. Social methodologies. (2 hours.).
11. Computer aided creation of information systems (2 hours)
12. Packages supporting project management: essence and generations, types of packages on the software market. (2 hours.)

Laboratory
1. Introduction, overview of the scope of the material and the form of passing the laboratory (2 hours)
2. Stages of the software life cycle as project documentation - examples (2 hours)
3. Basic functionalities of the IT system in business practice (2 hours)
4. Life cycle of an IT system - Gant diagram in MicrosoftProject (2 hours)
5. Modeling of the transaction system "Shop" - MSVisio in modeling (2 hours)
6. Designing a database for given requirements - customer profile, product profile (2 hours)
7. Designing the user interface and event programming in MS Excel (2 hours)
8. Implementation of the functionality of the "Shop" system in VisualBasic (2 hours)
9. System structure modeling - Eclipse and class diagram design (2 hours)
10. JDBC and databases - connection to the database and queries from Eclipse (2 hours)
11. Application server and three-tier architecture in the implementation of the transaction system (6 hours)
12. Testing and verification of the "Shop" system (2 hours) 13. Checking the message and giving the laboratory credit (2 hours)

Metody kształcenia

Lecture with elements of multimedia presentations, talk, discussion, work in groups. Working with packages: MSProject, MSExcell, MSAcces, Eclipse. Programming in Java.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Assessment of the degree of preparation for laboratory exercises and reports from the laboratories carried out.
2. Written test with point thresholds and tasks allowing to assess whether the student achieved the learning outcomes to a minimum degree.
3. Written exam consisting of test questions and tasks, verifying knowledge of models, techniques and methods.

The condition for passing the course is a positive assessment from the laboratory and the exam. The final grade in the subject includes the laboratory grade (60%) and the exam grade (40%), assuming that the student achieved all the assumed learning outcomes sufficiently.

Literatura podstawowa

1. R. Barker, C. Longman, CASE Method, modelowanie funkcji i procesów, WNT, 1996.
2. V. Sthern, C++ Inżynieria Programowania, Helion, Gliwice 2004.
3. J. Cogswell, Tworzenie użytecznego oprogramowania, Warszawa 2005.
4. J. Górski, Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

1. P. Benon-Davies, Inżynieria Systemów Informacyjnych, WNT, 1999.
2. J. Roszkowski, Analiza i projektowanie strukturalne, Wydawnictwo Helion, 1998.
3. C. L. Hall, Techniczne podstawy systemów klient–serwer, WNT, 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 21-11-2020 06:10)