Opieka i edukacja terapeutyczna nad chorym z przetoką i leczeniu ran przewlekłych - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Opieka i edukacja terapeutyczna nad chorym z przetoką i leczeniu ran przewlekłych
Kod przedmiotu
12.6-WL-PIELD-RP
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Bogusław Staniul
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
10
0,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
10
0,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przygotowanie studentów do sprawowania profesjonalnej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem ze stomią jelitową i z ranami przewlekłymi oraz prowadzenia edukacji terapeutycznej.
Wymagania wstępne
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu programu studiów I stopnia w zakresie przedmiotów: anatomia, fizjologia, patologia, chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Proces gojenia się ran. Charakterystyka trudno gojących się ran.
Ocena miejscowych cech trudno gojących się ran według koncepcji TIME.
Powikłania chirurgiczne miejscowe wczesne oraz późne, dermatologiczne i ogólnoustrojowe.
Ćwiczenia:
Opatrunki nowej generacji- zastosowanie opatrunków interaktywnych zależnie od stadium rozwoju i wyglądu odleżyn- klasyfikacja według systemu kolorowego.
Rola kompresjoterapii w leczeniu owrzodzeń żylnych.
Rola i udział pielęgniarki w leczeniu ran operacyjnych i nieoperacyjnych, hiperbarii tlenowej i metodach podciśnieniowych
Standard postępowania w zespole stopy cukrzycowej.
Rola i zadania pielęgniarki w opiece i edukacji terapeutycznej nad pacjentem z ranami przewlekłymi
Rola i zadania pielęgniarki w opiece i edukacji terapeutycznej nad pacjentem z wyłonioną przetoką jelitową i przetoką moczową
Opieka pielęgniarska we wczesnym okresie pooperacyjnym
Żywienie pacjentów z przetoką jelitową.
Poradnie stomijne oraz grupy wsparcia.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, analiza dokumentów, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne z omawianiem przypadków klinicznych, instruktaż.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru z progami punktowymi, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Grey Joseph E. Harding Keith G. Leczenie ran w praktyce, PZWL Warszawa 2018
Szewczyk M. Jawień A. Leczenie ran przewlekłych. PZWL Warszawa 2012
Walewska E. Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2018.
Jarosz M. Żywienie chorych ze stomią. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2014.
Kózka M, Bielecki K. Model opieki nad pacjentem ze stomią. Proktologia 2017; 3(2): 302-304.
Literatura uzupełniająca
Oszkinis G. Gabriel M., Pukacki F. i wsp. Leczenie ran trudno gojących się. Blackhorse. Warszawa 2006
Krasowski G. Kruk M. Leczenie odleżyn i ran przewlekłych. PZWL,Warszawa 2008
Biercewicz M. Stomia jako trudny problem życiowy. Pielęgniarstwo Polskie 2002; 1(13): 87- 94.
Banaszkiewicz Z, Jawień A. Stomie jelitowe – przyczyny, zasady wyłaniania. Valetudinaria 2004; (9)2: 106-108.
Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 20-09-2019 22:11)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.