SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka medyczna |
Kod przedmiotu | 14.0-WL-PiIELD-DM |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do prowadzenia działalności edukacyjnej jako instruktor nauki zawodu oraz specjalisty zdrowia wobec pacjenta i grup społecznych .
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu: pedagogiki i promocji zdrowia oraz podstaw pielęgniarstwa.
Wykłady:
1. Cele i zadania dydaktyki medycznej.
2. Podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki oraz procesu kształcenia.
3. Zasady współczesnej dydaktyki.
4. Taksonomia celów kształcenia.
5. Zasady obowiązujące przy opracowaniu planu metodycznego.
6. Metody dydaktyczne w kształceniu medycznym.
7. Metody problemowe a dydaktyka medyczna.
8. Metody aktywizujące w nauczaniu kadr medycznych.
9. Formy i środki dydaktyczne.
10. Ewaluacja treści kształcenia.
11. Proces kontroli jakości kształcenia – kontrola wewnętrzna i zewnętrzna.
Ćwiczenia:
1. Podstawowe pojęcia dydaktyczne.
2. Taksonomia celów kształcenia – konstruowanie celów kształcenia do wybranych tematów zajęć
3. Konstruowanie konspektów do zajęć teoretycznych, ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich.
4. Opracowywanie i przygotowywanie narzędzi dydaktycznych.
5. Kontrola i samokontrola oraz ocena i samoocena – tworzenie list kontrolnych.
6. Przygotowywanie scenariuszy zajęć w wybranych grupach społecznych, zawodowych.
Wykład informacyjny, analiza dokumentów, obserwacja, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem zdania jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Sierakowska M. Wrońska I. Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2014
2. Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2012
3. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. PWN Warszawa 2017
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej w cyfrowej bazie danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
2. Ciechaniewicz W. (red.) Pedagogika. PZWL Warszawa 2008
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 01-12-2019 23:33)