Przekazanie wiedzy studentom z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy. Wykreowanie zachowań i postaw prospołecznych. Nauka podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych i nagłych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne życie oraz zdrowie i życie osób poszkodowanych, którym będzie niesiona pomoc. Nauka zmierzająca do niesienia pierwszej pomocy samodzielnie oraz przy użyciu automatycznego defibrylatora
Wymagania wstępne
Sprawność ruchowa. Znajomość podstaw anatomii człowieka na poziomie maturalnym.
Zakres tematyczny
Rozpoznanie sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.
Nauka algorytmu BLS dla dorosłych i dzieci.
Wysokiej jakości uciśnięcia klatki piersiowej.
Przyczyny i mechanizmy nagłego zatrzymania krążenia (NZK).
Zasady postępowania na miejscu wypadku.
Ocena i eliminacja zagrożeń występujących na miejscu zdarzenia.
Zasady bezpieczeństwa ratującego i ratowanego.
Zagrożenia dla ratownika ze strony poszkodowanego.
Ocena podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego na poziomie pierwszej pomocy.
Przekazanie informacji o poszkodowanym.
Poszkodowany nieprzytomny – przyczyny, zasady udzielania pierwszej pomocy.
Zabezpieczenie drożności dróg oddechowych – bez przyrządowe, pozycja bezpieczna, przeciwdziałanie hipotermii.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych, Łańcuch przeżycia.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci z użyciem Automatycznego Defibrylatora Zewnętrznego (AED).
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci w sytuacjach szczególnych: kobieta ciężarna, podtopienie, zatrucia, hipotermia, hipertermia, porażenie prądem i piorunem, wstrząs.
Ciało obce w drogach oddechowych u osoby dorosłej i dziecka. Rozpoznanie. Zasady postępowania.
Obrażenia poszczególnych okolic ciała: rany, krwawienia – prawidłowe stosowanie opatrunków.
Pierwsza pomoc w przegrzaniu, wychłodzeniu, oparzeniu, odmrożeniu, porażeniu prądem i piorunem, wstrząsie.
Rany, złamania, skręcenia, zwichnięcia – rozpoznawanie oraz stosowanie unieruchomień.
Pierwsza pomoc na miejscu wypadku komunikacyjnego.
Chwyt Rauteka.
Sposoby wyciągania, wynoszenia i transportowania rannych.
Wywiad SAMPLE.
Metody kształcenia
Ćwiczenia w grupach 8-10 osobowych. Studenci samodzielnie oraz w parach mają za zadanie wykonać czynności z zakresu pierwszej pomocy, przy pomocy fantomów do RKO.
Zajęcia symulacyjne w centrum symulacji medycznej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na ćwiczeniach i pozytywna ocena na koniec ćwiczeń.
W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.
Limitu dozwolonych i usprawiedliwionych nieobecnosci wynosi 2 godziny a formę zaliczenia należy ustalić z prowadzącym przedmiot.
Literatura podstawowa
Campbell J.: International Trauma Life Support – Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, Kraków 2015
Andres J: Wytyczne resuscytacji 2020 Polska Rada Resuscytacji, Europejska Rada Resuscytacji, Kraków 2016..
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.