SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medycyna oparta na dowodach naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medycyna oparta na dowodach naukowych
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-MODN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Wojciech Błogowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w zagadnienia prowadzenia badań naukowych w zakresie medycyny oraz praktykowania medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM (ang. Evidence Based Medicine). Nabycie przez studentów kierunku lekarskiego podstawowych informacji dotyczących badań naukowych w medycynie i roli lekarza w ich prowadzeniu, jak również kreowanie podstawowych umiejętności w zakresie formułowania hipotez badawczych, krytycznej oceny dostępnych badań naukowych oraz wstępnego planowania struktury projektów naukowych. Kształtowanie umiejętności studentów do prezentowania podstawowych założeń oryginalnych badań naukowych, ich interpretacji oraz krytycznej analizy.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu etyki lekarskiej oraz medycyny klinicznej, w tym elementy wchodzące w skład kształcenia przedklinicznego, takie jak immunologia kliniczna, genetyka kliniczna, radiologia czy patomorfologia.

Zakres tematyczny

Podstawowe etyczne i prawne regulacje określające wykonywanie zawodu lekarza w Polsce.

Podstawowe aspekty etyczności badań naukowych w medycynie. Założenia medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM.

Filozofia EBM – podstawy decyzji klinicznych oraz formułowanie pytań klinicznych i ich składowe (populacja, interwencja, twarde i miękkie punkty końcowe, jakość życia, koszty opieki). Charakterystyka źródeł odpowiedzi na pytania kliniczne (międzynarodowe bazy danych gromadzące badania pierwotne, wtórne, strukturalne streszczenia badań pierwotnych i wtórnych, wytyczne, podręczniki, komputerowe systemy doradcze i sztuczna inteligencja w podejmowaniu decyzji klinicznych). Strategia wyszukiwania odpowiedzi na pytanie kliniczne (na podstawie wykorzystania bazy Medline oraz Scopus).

Finansowanie badań naukowych oraz pojęcie i znaczenie występowania konfliktu interesów w medycynie.

Praktyczna lektura artykułu naukowego z zakresu specjalności klinicznej będącej w obrębie indywidualnych zainteresowań studenta.

Metody kształcenia

Wykłady w liczbie 30 godzin mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy dot. prowadzenia badań naukowych z naciskiem na zastosowanie wykorzystania dostępnych badań naukowych w podejmowaniu decyzji klinicznych. Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów:

Aby uzyskać zaliczenie student będzie miał za zadanie opracowanie i opisanie hipotetycznego oryginalnego projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć lub dokonać analizy badania oryginalnego opublikowanego w recenzowanym czasopiśmie naukowym z zakresu indywidualnych zainteresowań studenta. W przypadkach nieobecności usprawiedliwionych (nie przekraczających więcej niż 50% wszystkich zajęć) student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionymi z prowadzącym zajęcia zgodnie z regulaminem studiow.

Ocena końcowa:

Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie wykonanego zadania lub przeprowadzonej krytycznej analizy badania oryginalnego.

Literatura podstawowa

  1. Budziński R. (red.) I Gdańska Debata Lekarska. Medycyna oparta na dowodach naukowych. Wyd. Bernardinum 2015.
  2. Zasoby internetowe: PubMed Tutorial. PubMed QuickTours. U.S. National Library of Medicine. https://www.nlm.nih.gov/bsd/disted/pubmedtutorial/cover.html
  3. STROBE Statement (wytyczne opracowywania wyników badań obserwacyjnych oraz inne wytyczne: CONSORT – randomizowane badania kliniczne, PRISMA – przeglądy systematyczne i metaanalizy)
  4. Kallestinova ED. How to Write Your First Research Paper. Yale J Biol Med. Sep 2011; 84(3):181–190. Zasoby internetowe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3178846

Literatura uzupełniająca

  1. Kulczycki E. Warsztat badacza. Blog. Zasoby internetowe: http://ekulczycki.pl/ ; w tym m.in.: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/jak-napisac-dobry-abstrakt/
  2. About Clinical Studies. U.S. National Institutes of Health. Zasoby internetowe: http://www.clinicaltrials.gov/ct2/about-studies/learn
  3. Giving research presentations. Pfirman S. Lamont-Doherty Earth Observatory, Columbia University. Zasoby internetowe: http://www.ldeo.columbia.edu/~martins/sen_sem/sci_talk/Scientific_talk.ppt

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2021 13:30)