SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choroby wewnętrzne - gastroenterologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choroby wewnętrzne - gastroenterologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-CHWGA
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 20 1,33 20 1,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z mechanizmami patofizjologicznymi i symptomatologią chorób przewodu pokarmowego człowieka. Uzyskanie wiedzy przez studenta na temat: definicji chorobowości, etiologii, patogenezy, objawów klinicznych, badań dodatkowych, rozpoznania różnicowego, rozpoznania ostatecznego, leczenia, rokowania oraz przebiegu chorób układu trawienia. Powtórzenie wiedzy na temat patofizjologii chorób układu trawienia. Zapoznanie studentów z profilaktyką chorób układu trawienia, a także uzyskanie wiedzy na temat ogólnej diagnostyki chorób układu trawienia, zapoznanie studenta z badaniami diagnostycznymi i leczniczymi wykorzystywanymi przy diagnostyce chorób przewodu pokarmowego (przede wszystkim endoskopii oraz aparatury USG). Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w gastroenterologii.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu etyki lekarskiej oraz medycyny klinicznej, w tym elementy wchodzące w skład kształcenia przedklinicznego, takie jak immunologia kliniczna, genetyka kliniczna, radiologia czy patomorfologia.

Zakres tematyczny

Wykłady i seminaria

  1. Symptomatologia chorób nowotworowych przewodu pokarmowego.
  2. Choroba refluksowa przełyku, przełyk Barreta i rak przełyku.
  3. Nowotwory żołądka.
  4. Nowotwory jelita grubego.
  5. Nowotwory wątroby i dróg żółciowych
  6. Nowotwory trzustki.
  7. Badania diagnostyczne w chorobach onkologicznych przewodu pokarmowego.
  8. Badania laboratoryjne i biochemiczne w diagnostyce nowotworów układu pokarmowego.
  9. Metody obrazowe w diagnostyce chorób nowotworowych układu trawienia.

 

Zajęcia kliniczne:

  1. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego.
  2. Choroby żołądka i dwunastnicy – inne niż nowotwory.
  3. Choroby jelita cienkiego.
  4. Choroby jelita grubego – inne niż nowotwory.
  5. Choroby czynnościowe przewodu pokarmowego.
  6. Choroby wątroby i dróg żółciowych – inne niż nowotwory.
  7. Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki.
  8. Krwawienia z przewodu pokarmowego.
  9. Badania diagnostyczne w gastroenterologii.

Metody kształcenia

Zajęcia kliniczne w grupach 5 osób prowadzone w oddziale chorób wewnętrznych oraz w poradni gastroenterologicznej i pracowniach endoskopowych poprzez bezpośrednią pracę z pacjentem. Student poznaje zasady przygotowania pacjenta do badań endoskopowych. Podczas zajęć student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego. Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych, seminaria w formie prezentacji i dyskusji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: uczestnictwo w zajęciach przewidzianych programem studiów oraz wykazanie się prawidłową postawą lekarską jak i wiedzą przewidzianą w niniejszym programie przedmiotu.  

Zaliczenie wykładów i seminariów:

Zaliczenie materiału wykładów i seminariów odbędzie się po zakończeniu cyklu wykładów i seminariów w formie ustalonej przez osobę prowadzącą te zajęcia ze studentami (forma testowa lub ustna). W przypadku formy testowej student będzie rozwiązywał test składający się z ok. 15-20 pytań jednokrotnego wyboru, na które student musi prawidłowo odpowiedzieć w przynajmniej 60% aby uzyskać ocenę pozytywną. W zależności od ilości prawidłowych odpowiedzi będą przypisywane odpowiednie oceny: 95-100% ocena 5.0; 85-95% ocena 4.5; 75-85% ocena 4.0; 65-75 ocena 3.5; 60-65% ocena 3.0.

Zaliczenie zajęć klinicznych:

Zaliczenie materiału zajęć klinicznych odbędzie się po zakończeniu cyklu zajęć w formie ustalonej przez osobę prowadzącą zajęcia  (forma testowa lub ustna). Sprawdzenie umiejętności praktycznych nabytych podczas realizacji cyklu ćwiczeń będzie odbywało się 1) poprzez umiejętne omówienie procesu diagnostyki różnicowej w danej sytuacji klinicznej przedstawionej w formie pytania podczas zaliczenia ustnego lub 2) poprzez wybranie prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnych przypadków klinicznych opisanych w formie pytań testowych podczas zaliczenia testowego.  W przypadkach nieobecności usprawiedliwionych (nie przekraczających więcej niż 50% wszystkich zajęć) student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionymi z osobą prowadzącą zajęcia zgodnie z regulaminem studiów.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0. W przypadku braku uzyskania zaliczenia wykładów i ćwiczeń przed pierwszym terminem egzaminu zgodnie z regulaminem studiów student w pierwszym terminie otrzymuję ocenę niedostateczną oraz uzgadnia formę i termin ponownego podejścia do zaliczenia danej części zajęć (wykładów/seminarów i/lub ćwiczeń) z prowadzącym dane zajęcia. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

1.     Szczeklik A. (red.) Choroby Wewnętrzne. Wyd. Medycyna Praktyczna Kraków 2005 (aktualna - najnowsze wersja)

Literatura uzupełniająca

1.     Dąbrowski A.(red.) Gastroeterologia cz. 1 i 2. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-08-2022 23:59)