SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medycyna rodzinna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medycyna rodzinna
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-MROD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. n. med. Józef Haczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Zajęcia kliniczne 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

C1- poznanie  specyfiki pracy lekarza rodzinnego, jego roli w systemie opieki zdrowotnej, odrębności  medycyny rodzinnej jako dyscypliny naukowej i klinicznej.

C2. Opanowanie  umiejętności zbierania i interpretacji wywiadu lekarskiego u dziecka i pacjenta   dorosłego w warunkach praktyki lekarza rodzinnego

C3. opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości dziecka i pacjenta ze zwróceniem rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej w warunkach praktyki lekarza rodzinnego

C4. Planowanie procesu diagnostycznego i interpretacja wyników badań laboratoryjnych, diagnostyki obrazowej i EKG w podstawowych jednostkach chorobowych najczęściej spotykanych w praktyce lekarza rodzinnego

C5 Planowanie postępowania terapeutycznego w oparciu o obowiązujące standardy postępowania i  indywidualizacja terapii wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

C5. Profilaktyka chorób, uzależnień,  promocja zdrowia ze szczególnym naciskiem na wczesne wykrywanie chorób nowotworowych

C6 Zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i  filozofię humanizacji medycy

Wymagania wstępne

Znajomość i umiejętność łącznego wykorzystania w procesie diagnostyki i leczenia wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych zdobytych w czasie dotychczasowego toku studiów, zarówno w zakresie nauk podstawowych i przedmiotów przedklinicznych jak i przedmiotów klinicznych.

Zakres tematyczny

  1. Rola lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia
  2. Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w najczęstszych schorzeniach dotyczących układów: sercowo-naczyniowego, oddechowego, przewodu pokarmowego, układu moczowego i rozrodczego, hematologii, reumatologii, schorzeń skóry i tkanki podskórnej występujących w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem specyfiki w poszczególnych  grupach wiekowych
  3. Szczepienia ochronne wskazania, przeciwskazania, kalendarz szczepień, powikłania, kwalifikacja do szczepień.
  4. Komunikacja z pacjentem i rodziną pacjenta, konsultacje lekarskie, specyfika procesu diagnostycznego w praktyce lekarza rodzinnego
  5. Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób cywilizacyjnych i nowotworowych.
  6. Patologia rodzinna i środowiskowa, przemoc w rodzinie.
  7. Rozpoznawanie i terapia uzależnień w praktyce lekarza rodzinnego.
  8. Opieka nad przewlekle chorym.
  9. Medycyna paliatywna w praktyce lekarza rodzinnego.
  10. Prowadzenie dokumentacji medycznej

Metody kształcenia

Zajęcia kliniczne prowadzone w grupach 5-osobowych w gabinetach lekarza rodzinnego, uczestnictwo w codziennej pracy lekarza. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych,  obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.

Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (pytanie jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia zajęć klinicznych i sprawdzianów wiedzy oraz obecność na wykładach.

Zaliczenie końcowe składa się z części teoretycznej (test).

Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego. Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 100 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 100 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 65% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 65 ).

Punktacja - oceny:

< 65>

65-71 pkt. - 3,0

72-78 pkt. - 3,5

79-85 pkt. - 4,0

86-92 pkt. - 4,5

93-100 pkt. - 5,0

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

  1. Latkowski JB, Lukas W (red.) Medycyna rodzinna,, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2018 wydanie 3.
  2. Windak A, Chlabicz S Masztalesz-Migas A Medycyna rodzinna podręcznik dla studentów i lekarzy Termedia 2015

Literatura uzupełniająca

  1. Interna Szczeklika – mały podręcznik 2019/2020 lub 2020/21 Wydawnictwo MP Kraków 2019 lub 2020 (wydanie 11 lub 12).
  2. Stuart H, Ralston SH, Penman ID Choroby wewnętrzne tom 1, 2 i 3. Edra Urban&Partner Wrocław 2020, wyd 23
  3. Pediatria. T. 1-2. Wanda Kawalec, Ryszard Grenda, Marek Kulus, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018
  4. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-01-2021 16:22)