SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Anestezjologia i intensywna terapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Anestezjologia i intensywna terapia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-AiITE
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Bartosz Kudliński
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
  • dr hab. n. med. Michał Gaca, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Zajęcia kliniczne 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest nabycie umiejętności przygotowania chorego do znieczulenia i opieki poznieczuleniowej oraz monitorowania stanu chorego podczas znieczuleń i w ostrych stanach zagrożenia życia; rozpoznawania wskazań do leczenia w oddziałach intensywnej terapii; zwalczania ostrego i przewlekłego bólu. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w anestezjologii i intensywnej terapii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.

Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami znieczulenia ogólnego i regionalnego. Zajęcia odbywają się w salach operacyjnych i w Klinicznym Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii Szpitala Uniwersyteckiego (z jego poszczególnymi pododdziałami), w których studenci mogą asystować pod nadzorem prowadzącego ćwiczenia do zabiegów stosowanych w anestezjologii, intensywnej terapii, m.in. procedur anestezjologicznych (intubacja dotchawicza, kaniulacja żył centranych, znieczulenie regionalne i inne) oraz intensywenje terapii (wentylacja mechaniczna, terapie pozaustrojowe - CRRT, ECMO i inne. Oceniają też stan ogólny chorego ze szczególnym uwzględnieniem badania podmiotowego i przedmiotowego chorego przed znieczuleniem. Uczą się technik znieczulania, zasad bezpośredniej opieki śródoperacyjnej i pooperacyjnej oraz uśmierzania bólu ostrego pooperacyjnego. Monitorują podstawowe czynności życiowe i interpretują ich wyniki. Oceniają stan przytomności, natężenie bólu, wydolności oddechowej, układu krążenia. W oddziale intensywnej terapii studenci zapoznają się z diagnostyką i leczeniem ostrych zaburzeń w układzie krążenia, układzie oddechowym we wstrząsie oraz zapoznają się z obsługą i wskazaniem do stosowania respiratorów i urządzeń monitorujących oraz innych procedur intensywnej terapii. Podczas zajęć studenci mają zapewniony bezpośredni kontakt z pacjentem. Zapoznają się także z możliwościami leczenia niewydolności wielonarządowej, w tym z pozaustrojową terapią i jej celami oraz skutecznością.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej egzekwowanych kolokwium wejściowym przed zajęciami.

Zakres tematyczny

Zakres tematów realizowanych w formie wprowadzenia:

  1. Zaawansowane czynności resuscytacyjne u dzieci.
  2. Zatrzymanie krążenia u pacjenta po urazie.
  3. Zatrzymanie krążenia w sytuacjach szczególnych:

- ciężarna,

- hipotermia,

- zaburzenia elektrolitowe,

- działanie substancji toksycznych i leków

- anafilaksja,

  1. Uraz wielonarządowy.
  2. Resuscytacja płynowa.
  3. Medycyna hiperbaryczna.
  4. Strategia postępowania na poziomie przedszpitalnym podczas zdarzenia masowego.
  5. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.
  6. Podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  7. Podstawowe zasady organizacji i działania zespołów terapeutycznych.

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznej.

  1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych.
  2. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
  3. Elektroterapia: defibrylacja, kardiowersja elektryczna, stymulacja przezskórna.
  4. Zaawansowane procedury resuscytacyjne u pacjenta dorosłego.
  5. Zaawansowane procedury resuscytacyjne u pacjenta pediatrycznego.
  6. Procedury ratunkowe realizowane na etapie przedszpitalnym.
  7. Komunikacja w zespole terapeutycznym.

Zakres tematów realizowanych w ramach zajęć w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

  1. Terapia hiperbaryczna.
  2. Analizator parametrów krytycznych i analiza wyników badań krwi pacjentów SORu.
  3. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.

Metody kształcenia

Zajęcia kliniczne w grupach studentów w salach operacyjnych wszystkich bloków operacyjnych Szpitala Uniwersyteckiego, w klinicznym oddziale intensywnej terapii Szpitala Uniwersyteckiego oraz w poradniach przyszpitalnych  Szpitala Uniwersyteckiego: leczenia bólu, anestezjologicznej kwalifikującej do znieczuelnia i zabiegu . Zajęcia można rownież przeprowadzić w centrum symulacji medycznych. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych. Seminaria - przygotowanie do ćwiczeń, analiza przypadków, nauczanie problemowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej. Egzamin końcowy w formie testowej. Uzyskanie 36 pkt (60%) na 60 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć klinicznych i seminariów. Egzamin obejmuje wiedzę z wykładów i zajęć klinicznych. Skala służąca do obliczania wyników testu egzaminacyjnego : 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

W przypadku nieobecności na zajęciach lub/i niezaliczenia przedmiotu na zajęciach klinicznych czy seminariach, odrobienie przedmiotu Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Dopuszczalny limit nieobecności usprawiedliwionych odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy wynosi 10h, które student musi odrobić w terminie i w sposób uzgodniony z prowadzącym zajęcia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.

Literatura podstawowa

R. Owczuk "Anestezjologia i intensywna terapia" Warszawa 2021,wyd.1;  PZWL

Literatura uzupełniająca

A. Kuebler "Crash Course Anestezjologia" Worcław 2021, wyd.2; Edra Urban&Partner

Uwagi

W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2022 22:15)