SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Muzykoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Muzykoterapia
Kod przedmiotu 12.9-WL-LEK-PWM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat interrelacji pomiędzy światem muzyki a szeroko pojętej medycyny, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych założeń współczesnej muzykoterapii, a zwłaszcza programowania muzykoterapeutycznego jako jej najbardziej „muzycznego” komponentu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Muzyka a terapia – kontekst historyczny.
  2. Emocjonalny kontekst dzieła muzycznego a programowanie muzyki do działań terapeutycznych.
  3. XX-wieczne teorie mechanizmu generowania emocji przez muzykę: Z. Freud i szkoła psychoanalityczna (T. Reik, H. Keller), E. Kurth i estetyka energetyczna, teoria intonacji B. Asafiewa, teoria formy znaczącej S. Langer, psychologiczna teoria implikacji-realizacji Leonarda Meyera.
  4. Muzyka jako przekaźnik i generator emocji w świetle wiedzy współczesnej – od koncepcji psychologicznych (J. Levinson) do osiągnięć nowoczesnej neurologii (interdyscyplinarny zespół R. Zatorre).
  5. Dzieła muzyczne, które powstały pod wpływem dramatycznych okoliczności i wielkich napięć emocjonalnych: od autoterapii wielkich kompozytorów do zastosowań w programach terapeutycznych.
  6. Dzieła muzyczne, które powstały pod wpływem straty najbliższych – działania twórcze jako akt autoterapii.
  7. Dzieła muzyczne, które powstały w reakcji na niepowodzenia uczuciowe.
  8. Muzyka jako obraz niestabilności emocjonalnej i skłonności samobójczych: przypadek Piotra Czajkowskiego.
  9. Depresja a terapia dra N. Dahla przy pomocy muzyki i seansu hipnotycznego: przypadek Sergiusza Rachmaninowa.
  10. Muzyczne obrazy obsesji: przypadek Gustava Mahlera w psychoanalitycznej interpretacji Freuda.
  11. Muzyka a dylematy egzystencjalno-światopoglądowe: przypadek Mieczysława Karłowicza.
  12. Muzyczne obrazy natury a programy terapeutyczne.
  13. Muzyczne obrazy wielkich metropolii.
  14. Dwudziestowieczne dźwiękowe obrazy wielkiej wojny.
  15. Muzyka skupienia, kontemplacji i wyobrażeń mistycznych.
  16. Muzyka dla dzieci i „o dzieciach”.

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie referatu/eseju z zakresu wskazanej literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Metera A, Muzyka w medycynie i w edukacji, Leszno 2006.
  2. Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław 1992.
  3. Tuchowski A., Emocjonalny i semantyczny kontekst dzieła muzycznego a programowanie muzykoterapeutyczne, [w:] Sztuka w kontekście oddziaływania na człowieka, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, Zielona Góra 2006.
  4. Kukiełczyńska K., Kompozycja a muzykoterapia, „ Muzykoterapia Polska” nr 2 (6) 2003, Wrocław, s.23-29.

Literatura uzupełniająca

Tuchowski A., Dzieło operowe w perspektywie psychoanalitycznej – Hans Keller a psychoanalityczna interpretacja oper Benjamina Brittena, [w:] Teorie opery, red. M. Jabłoński, Poznań 2004, s. 333-356.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-10-2019 14:49)