SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Podstawy pracy z człowiekiem starszym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Podstawy pracy z człowiekiem starszym
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-PWPPCS
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • lek. med. Urszula Kawalec-Hurny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie z odrębnością przebiegu chorób w okresie późnej dorosłości, współpracy interdyscyplinarnej, ocenie i hierarchizacji  złożonych problemów zdrowotnych o opiekuńczych. Student będzie potrafił identyfikować problemy zdrowotne, funkcjonalne i opiekuńcze pacjenta geriatrycznego, zgodnie z indywidualnymi priorytetami chorego uzgodnionymi z lekarzem we współpracy z zespołem praktyków geriatrycznych. Kształtowanie u studentów właściwych postaw społecznych wobec osób starszych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Charakterystyka populacji osób w starszym wieku w Polsce i na świecie;
  2. Biologiczne, psychologiczne oraz społeczne aspekty starzenia się człowieka;
  3. Koncepcja jakości życia uwarunkowana zdrowiem;
  4. Koncepcja pozytywnego starzenia się w zakresie stylu życia;
  5. Znaczenie współpracy pomiędzy zespołem terapeutycznym a podopiecznym i jego rodziną, opiekunem w wybranych jednostkach chorobowych;
  6. Umiejętność komunikacji z chorym w zależności od sprawności psycho - fizycznej;
  7. Człowiek w starszym wieku w rodzinie i społeczeństwie;
  8. Potrzeby ludzi zaawansowanych wiekowo i możliwości ich zaspokajania;
  9. Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne;

Metody kształcenia

Metoda zadań praktycznych, rozwiązywanie problemu w oparciu o dyskusję, studium przypadku, praca indywidualna i w grupach, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedmiot kończy się zaliczeniem polegającym na obserwacji pracy studenta z osobą starszą podczas wizyty w placówce opiekuńczej (jeśli pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna)  i/lub pozytywnej oceny ze sprawdzianu opisowego i sprawdzianu umiejętności praktycznych, aktywności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia.

Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność, którą student powinien odrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia przed zaliczeniem końcowym.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

 

Literatura podstawowa

  1. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i  Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
  2. Murdoch I i wsp (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka Stany nagłe w geriatrii.) Edra Urban & Partner, 2017.
  3. Szatur-Jaworska, Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy Gerontologii Społecznej, Aspra-JR, Warszawa 2006.
  4. Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Douglas G., Nicol F., Robertson C., Badania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
  2. Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
  3. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin  2009.
  4. Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
  5. de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
  6. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.

Uwagi

Prowadzący: dr Urszula Kawalec-Hurny


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2021 19:07)