SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-EG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka.
Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia, sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.
Metody ekspresyjne, asymilacja wiedzy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, własnego opracowania ćwiczeń emisyjnych.
1. Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej i higieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.
2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
3. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
4. Pruszewwicz A., i in. , W sprawie kompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.
5. Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
6. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 1998.
7. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980.
8. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
9. Grombel B. E. i in., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
10. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
11. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
12. Śliwińska-kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu: poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009
1. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
2. Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.
3. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
4. Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
5. Skoczewska Elżbieta, Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl
6. Szeletyńscy Z., H., Prawidłowe mówienie, Warszawa 1975.
7. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, , Gdańsk 1997.
8. Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 12:11)