SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji technicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji technicznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami  dotyczącymi:

-istoty, celów i treści edukacji technicznej,

-wybranych kierunków zmian edukacji technicznej,

-roli nauczyciela techniki,

-obecności i znaczenia techniki w bliższym i dalszym otoczeniu,

-urządzeń technicznych i ich funkcji,

-materiałów konstrukcyjnych - ich funkcji i wykorzystania,

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotu technika realizowanego w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum.

Zakres tematyczny

1. Założenia, cele i treści  kształcenia ogólnotechnicznego dzieci/uczniów. 2. Dziecko w świecie współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy technicznej wśród dzieci. 3. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. 4. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. 5. Edukacja techniczna wobec paradygmatów rozwojowych dziecka w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej. 6.  Kształcenie przyszłych nauczycieli techniki w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej. 7. Wybrane kierunki zmian w zakresie edukacji technicznej dziecka. 8.  Technika w bliższym i dalszym otoczeniu. 9. Urządzenia techniczne z najbliższego otoczenia - funkcje. 10. Zalety i wady stosowanych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych. 11. Materiały konstrukcyjne: papier, materiały drzewne, metale, tworzywa sztuczne - funkcje i wykorzystanie. 12. Podstawowe właściwości materiałów: twardość i wytrzymałość. 13. Możliwości wykorzystania różnych materiałów w technice w zależności od właściwości. 14. Rozwiązania techniczne w formie graficznej. 

Metody kształcenia

Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), metoda impresyjna i ekspresyjna, ekspozycja, film, objaśnienie lub/i wyjaśnienie, wykład informacyjny i problemowy z użyciem komputera. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: prezentacji, odpowiedzi ustnej, projektu zajęć z techniki dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, aktywnego uczestnictwa w pracach o charakterze praktycznym..

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań realizowanych w ramach programu przedmiotu. 

Literatura podstawowa

1. Atutow P.R., Zasada politechnizacji w nauczaniu, WSiP, Warszawa 1981.

2. Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.

3. Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.

4. Furmanek W., Podstawy wychowania technicznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1987.

5. Gałązka E., Mastalerz E., Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.

6. Janicka-Panek T., Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012.

7. Kozielecki J., Koncepcja transgresyjna człowieka, [w:] Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, (red.) W. Puślecki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000.

8. Parafiniuk-Soińska J., Kształtowanie umiejętności autokreacyjnych uczniów, [w:] Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, (red.) W. Puślecki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000.

9. Puślecki W. (red.), Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000.

10. Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

11. Więckowski R., Współczesna koncepcja integracji edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, (red.) W. Puślecki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000. 

Literatura uzupełniająca

1. Kraszewski K., Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym, [w:] Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym, (red.) I. Adamek, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2002.

2. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo „Graf-Punkt”, Warszawa 2000.

3. Lewowicki T., Światowe tendencje a stan i perspektywy edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, [w:] Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, (red.) W. Puślecki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000.

4. Marszałek A., Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2001. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:33)