SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika ogólna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika ogólna
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPWM-PO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Edyta Bartkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, wprowadzenie w przedmiot pedagogiki ogólnej, jej konteksty i dylematy, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna.

Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.

Rozwój naukowy pedagogiki.

Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Działy współczesnej pedagogiki.

Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.

Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej.

Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.

Ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji.

Pedagogika ogólna jako dyscyplina naukowa.

Podstawowe właściwości wychowania.

Teoria warstwicowa rozwoju człowieka.

Granice wychowania.

Ćwiczenia

 

Zjawiska przemian w wychowaniu.

 

Współczesne systemy wychowania.

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.

Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.

Wychowanie w ujęciu systemowym.

Wychowanie jako działanie.

Wychowanie jako spotkanie.

Wychowanie jako pomoc.

Wychowanie jako pielęgnacja i piecza.

Wychowanie jako samorealizacja.

Pseudowychowanie.

Patologie wychowania. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia - praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testu.

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i konwersatorium.

 

Literatura podstawowa

Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Gorzów Wielkopolski 1993.

Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna,  Warszawa 2008.

Kunowski S, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Śliwerski B, Pedagogika ogólna, Kraków 2012.

 

Literatura uzupełniająca

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.1., Warszawa 2004.

Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.2., Warszawa 2014.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.1, Gdańsk 2015.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.2, Gdańsk 2006.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.3, Gdańsk 2006.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t. 4, Gdańsk 2010.

Śliwerski B, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Edyta Bartkowiak (ostatnia modyfikacja: 23-11-2019 23:26)