SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPWM- PEDR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny; ukazanie związku pedagogiki rodziny z psychologią i socjologią; rozwijanie umiejętności kształtowania kultury pedagogicznej rodziców oraz popularyzacji wiedzy z obszaru pedagogiki rodziny.

 

Wymagania wstępne

Wstęp do pedagogiki, teoretyczne podstawy wychowania, wprowadzenie do psychologii.

Zakres tematyczny

1) Wprowadzenie w problematykę rodziny. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin. 2) Znaczenie rodziny w życiu dziecka. Rola więzi emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.  3) Rodzinne uwarunkowania startu edukacyjnego i społecznego dzieci i młodzieży. Rodzina a start oświatowy i osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży. Rodzina a orientacje życiowe młodzieży. 4) Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Nowa sytuacja rodziny i zachodzące w niej zmiany.  5) Rodzina niepełna i jej specyfika. Przyczyny niepełnej struktury rodzin. Problemy samotnego rodzicielstwa. Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. 6) Rodzina zrekonstruowana. Znaczenie rodziców naturalnych. Specyfika roli ojczyma i macochy. Najczęstsze problemy rodzin zrekonstruowanych. Sytuacja dzieci w rodzinie. 7) Rodzina współczesna i jej przemiany. Zagrożenia współczesnej rodziny. 8) Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców.   10) Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej.  11) Relacje rodzina – szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Powinności rodziców i nauczycieli w procesie edukacji.  12) Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Brągiel, J. (2018). Postmodernistyczne przemiany w rodzinie. Roczniki Pedagogiczne, vol. 10, nr 4, s.10-21, ISSN: 2080-850X, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.4-2.
  2. Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Kielce 1995.
  3. Dąbrowski, Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T. 1. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
  4. Gajewska, G. G. (2018). Pedagogika opiekuńcza a pedagogika rodziny w teorii, metodyce i praktyce. Razem czy osobno? Stan i perspektywy rozwoju. Roczniki Pedagogiczne, vol. 10, nr 4, s.37-53, ISSN: 2080-850X, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.4-4 .
  5. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.
  6. Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A. (2014). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
  7. Ładyżyński, A. (red., 2012). Pedagogika rodziny – in statu nascendi czy uznana subdyscyplina? Wrocław: OW ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 63-85.
  8. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2004.
  9. Turska, E. (2017). Dom rodzinny jako przestrzeń kształtowania tożsamości. W: Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym. A. Ładyżyński, M. Piotrowska, M. Kasprzak (red.) Wrocław : Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 19--30, ISBN: 9788362618293.
  10. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
  11. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Badora, S., Zięba – Kołodziej, B. (2017, red.). Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa: Difin, ISBN: 978-83-793-0978-8.
  2. Biernat T., Przeperski J., Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin. Toruń 2015.
  3. Błasiak, A., Chmura, A. (2018). Opieka w rodzinie. W: Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów. Sieradzka – Baziur B. (red.). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii IGNATIANUM w Krakowie: dostęp: 23.04.2019: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/pedagogika-rodziny_online.pdf, s. 83-116.
  4. Cudak, H. (2012). Rola kultury pedagogicznej rodziców w eliminowaniu dysfunkcji rodziny. Pedagogika Rodziny, 2(3), 15-22.
  5. Cudak S. (2011). Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Łódź.
  6. Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Lublin 2002.
  7. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2009.
  8. Gajewska G. (2016). Transmisja międzypokoleniowa domu w pieczy zastępczej. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 10, 3-11.
  9. Janke A.W. (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku, Toruń 2004.
  10. Janion E., Rodzina dziecka przewlekle chorego. W: Słownik. Kompendium wiedzy nauczyciela i rodzica. K.Zajdel, M.Prokosz (red.), Toruń 2014.
  11. Ładyżyński, A., Piotrowska, M., Kasprzak, M. (red., 2017). Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym. Wrocław: Instytut Pedagogiki UWr.
  12. Tyszkowa M. (red.), Rodzina a rozwój jednostki, Poznań 1990.
  13. Kwartalnik „Pedagogika Rodziny”.
  14. Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007 .
  15. Psychologia rodziny. I.Janicka, H.Liberska (red.). Warszawa, 2014.
  16. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 08-01-2020 22:53)