SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju dziecka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PPWM-PRD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Internalizacja wiedzy teoretycznej,która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na początkowych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości dziecka.
Wiedza z zakresu podstaw psychologii.
Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie się z poję ciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia oraz funkcjonalnej teorii P.Baltesa.Periodyzacja rozwoju od okresu prenatalnego do okresu adolescencji. Rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i poznawczy oraz rozwój osobowości w początkowych etapach życia i podejścia teoretyczne najlepiej opisujące wybrane zjawiska rozwojowe.Czynniki wpływające na rozwój jednostki, poję cie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie,samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, turbulencje w okresie dorastania.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu egzaminacyjnego.
1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
2. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.
3. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
4. Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań 1995.
5. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
6. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007.
Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 23:01)