SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne kierunki filozofii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne kierunki filozofii
Kod przedmiotu 08.1-WP-PPWM-WKF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pedagogice.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Marksizm i neomarksizm; Pozytywizm i neopozytywizm; Egzystencjalizm; Fenomenologia i materialna etyka wartości; Współczesne odmiany utylitaryzmu; Personalizm; Filozofia dialogu. Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i paidocentryzmu; Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna; Pedagogika emancypacyjna; Pedagogika przezwyciężania obcości; Pedagogika agatologiczna; Współczesna filozofia dzieciństwa.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na podstawie testu z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 50% punktów. Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
  2. Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
  3. Kuderowicz Z., red., Filozofia XX wieku, T. I-II, Warszawa 2002.
  4. Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
  5. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004.
  6. Tischner J., red., Filozofia współczesna, Kraków 1989.

Literatura uzupełniająca

  1. Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
  2. Etyka: zarys, Kraków 1992.
  3. Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku: teksty źródłowe, Kraków 2004.
  4. Filozofia: podstawowe pytania, red. E. Marten i M. Schnädelbach, Warszawa 1995.
  5. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
  6. Jan A., Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005.
  7. Przewodnik po etyce, red. P. Singera, Warszawa 1998.
  8. Stevenson L., Haberman D.L., Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
  9. Walczak P., Wychowanie jako spotkanie: Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Kraków 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 19:41)