SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika przedszkolna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika przedszkolna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami z zakresu pedagogiki przedszkolnej (geneza, przedmiot, status, zadania, funkcje pedagogiki przedszkolnej, jej interdyscyplinarny charakter, koncepcje), podstawowymi pojęciami (dziecko, dzieciństwo, edukacja przedszkolna, przedszkole), zasadami, metodami i formami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym, problematyką procesu adaptowania się dziecka w przedszkolu. Ukazanie znaczenia zabawy i strategii zadaniowej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Kształtowanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, zastosowania przygotowanych projektów w praktyce edukacyjnej, wykonania i prezentacji środków edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.

 

Zakres tematyczny

Geneza i status pedagogiki przedszkolnej oraz przedmiot, funkcje i zadania. Podstawowe pojęcia pedagogiki przedszkolnej (dziecko, dzieciństwo, edukacja przedszkolna).

Cele wychowania przedszkolnego, środki dydaktyczne i podstawa programowa.

Zasady i formy pracy pedagogicznej w przedszkolu: charakterystyka klasycznych i współczesnych klasyfikacji zasad stosowanych w pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz form organizacyjnych: a) zajęcia i zabawy swobodne, b) zajęcia dowolne, c) zajęcia z całą grupą, d) zajęcia zespołowe, e) zajęcia indywidualne, f) sytuacje okolicznościowe.

Metody pracy wychowawczej w przedszkolu: 1) klasyczne: a) metody czynne, b) metody oglądowe, c) metody słowne.    

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu: a) pojęcia plan, planowanie,  b) rodzaje planów: roczny plan, plany miesięczne, dzienny plan, c) cechy dobrego planu.  Organizacja dnia i pobytu dziecka w przedszkolu. Projektowanie zajęć w grupie przedszkolnej.

Środowisko przedszkolne a adaptacja dziecka w przedszkolu: a) pojęcie adaptacja, b) poziomy adaptowania się dziecka do warunków przedszkolnych, c) czynniki wyznaczające poziom adaptacji dziecka do przedszkola, d) przejawy prawidłowej i nieprawidłowej adaptacji do przedszkola, e) rola nauczyciela i środowiska rodzinnego w procesie przystosowania się dziecka do przedszkola. 

Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym: a) pojęcie samodzielność, b) formy samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym, c) poziomy samodzielności dziecka w życiu codziennym, d) zakresy samodzielności dziecka, e) przejawy niesamodzielności dziecka, f) rola  środowiska rodzinnego i przedszkolnego w  procesie usamodzielniania się dziecka.

Nauczyciel wychowania przedszkolnego: a) cele i zadania działalności pedagogicznej nauczycieli przedszkola, b) podstawowe funkcje nauczyciela przedszkola, c) pedagogiczna postawa nauczyciela przedszkola, d) przygotowanie nauczyciela przedszkola do pracy z dziećmi e) warsztat pracy nauczyciela przedszkola, f) kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego. Osobowość nauczycieli przedszkola. Dokumentacja nauczyciela przedszkolnego.

Projektowanie kalendarza uroczystości i imprez przedszkolnych.

Organizacyjne formy wspomagania procesu rozwoju dzieci – strategia zabawowa, strategia zadaniowa. Programy wychowania w przedszkolu. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Konwersatoria – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym), problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, prezentacje multimedialne).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach i dyskusja studentów

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności studentów, prezentacji do wybranego zagadnienia oraz konspektu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%).

Literatura podstawowa

  1. Donaldson M., Myślenie dziecka, Warszawa 1986.
  2. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
  3. Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska, red., Edukacja dziecka: mity i fakty, Białystok 2010.
  4. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  5. Nowak-Łojewska A., Olczak A., Soroka-Fedorczuk A., red., Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, Zielona Góra 2009.
  6. Olczak A., Przedszkole podstawą nowoczesnej szkoły, [w:] W poszukiwaniu nowoczesnej szkoły, red. M. Nyczaj-Drąg, A. Olczak, Kraków 2007.
  7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, 2008.
  8. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
  9. Waloszek D., Funkcje przedszkola wobec dziecka: wychowanie przedszkolne, Zielona Góra 1992.
  10. Waloszek D. (red.), Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce, Zielona Góra 2005. 

Literatura uzupełniająca

  1. Guz S., Zwierzchowska I., O pomyślny start szkolny dziecka, Warszawa 2010.
  2. Kapica G., Współczesne konteksty dzieciństwa, Racibórz 2006.
  3. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  4. Waloszek D., Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie,  Kraków 2009.
  5. Waloszek D., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna: obszary sporów, poszukiwań wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, Kraków 2010.
  6. Czasopisma: „Wychowanie w Przedszkolu” i „Bliżej Przedszkola” 

Uwagi

Pozycje literatury są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 20:06)