SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piosenki dla dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piosenki dla dzieci
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PDD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do poznania repertuaru wokalnego dla dzieci i praktycznego wykorzystania w pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki dziecka oraz dobrą kondycję psychiczną, kompetencje wokalne. 

Zakres tematyczny

Kompetencje wokalne dzieci.. Uwarunkowania kształcenia wokalnego dzieci. Ćwiczenia usprawniające śpiew dziecka. Rodzaje piosenek dla dzieci. Metodyczne podstawy wprowadzenia piosenki. Rodzaje zabaw z piosenką. Ilustracje ruchowe piosenek. Improwizacje wokalne. Gry wokalne. Tworzenie własnych piosenek. Walory profilaktyczne i terapeutyczne piosenek. Możliwości wykorzystania piosenek w pracy nauczyciela pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie autorskiego warsztatu wokalnego dla dzieci 

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych, Gdańsk 2001

Gawryłkiewicz M., Spotkało się Słowo z Nutką, Bydgoszcz 2005.

Forma B., Rok w wierszu i piosence, Płock 1998.

Kataryńczuk-Mania L., O potrzebie kształcenia wokalnego dzieci [w:] Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. L Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska, Zielona Góra 2006. 

Krzyżowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 1995

Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży - ich rozwój, poziom i uwarunkowania, Warszawa 1997

 

Literatura uzupełniająca

Zachwatowicz-Jasieńska K., Piosenki, które śpiewali dziadkowie, gdy byli maili, Warszawa 1996

Kołodziejski B., UTULANKI czyli piosenki na dziecięce masażyki, Gdańsk 2009

Majzner R., Piosenka jako forma aktywności wokalno-muzycznej małego dziecka [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, red. M. Kołodziejski, B. Pazur, Lublin 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2019 11:36)