SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piosenki dla dzieci |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-PDD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do poznania repertuaru wokalnego dla dzieci i praktycznego wykorzystania w pracy zawodowej.
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki dziecka oraz dobrą kondycję psychiczną, kompetencje wokalne.
Kompetencje wokalne dzieci.. Uwarunkowania kształcenia wokalnego dzieci. Ćwiczenia usprawniające śpiew dziecka. Rodzaje piosenek dla dzieci. Metodyczne podstawy wprowadzenia piosenki. Rodzaje zabaw z piosenką. Ilustracje ruchowe piosenek. Improwizacje wokalne. Gry wokalne. Tworzenie własnych piosenek. Walory profilaktyczne i terapeutyczne piosenek. Możliwości wykorzystania piosenek w pracy nauczyciela pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie autorskiego warsztatu wokalnego dla dzieci
Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych, Gdańsk 2001
Gawryłkiewicz M., Spotkało się Słowo z Nutką, Bydgoszcz 2005.
Forma B., Rok w wierszu i piosence, Płock 1998.
Kataryńczuk-Mania L., O potrzebie kształcenia wokalnego dzieci [w:] Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. L Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska, Zielona Góra 2006.
Krzyżowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 1995
Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży - ich rozwój, poziom i uwarunkowania, Warszawa 1997
Zachwatowicz-Jasieńska K., Piosenki, które śpiewali dziadkowie, gdy byli maili, Warszawa 1996
Kołodziejski B., UTULANKI czyli piosenki na dziecięce masażyki, Gdańsk 2009
Majzner R., Piosenka jako forma aktywności wokalno-muzycznej małego dziecka [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, red. M. Kołodziejski, B. Pazur, Lublin 2015.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2019 11:36)