SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-PPWM- TW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wychowanie jako proces ukierunkowany na cel:

Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. Wartości źródłem wychowania.

Ćwiczenia

Podstawowe właściwości procesu wychowania:

Pojęcie wychowania i jego cechy. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. Charakterystyka procesu wychowawczego. Cele wychowania i ich operacjonalizacja. Metody wychowania.  Dziedziny wychowania. Zasady wychowania. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

1.     Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

2.     Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.

3.     Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

4.     Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

5.     Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

6.     Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

7.     Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

1.     Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

2.     Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.

3.     „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-12-2019 06:49)