SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPWM- TW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania
Brak
Wychowanie jako proces ukierunkowany na cel:
Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. Wartości źródłem wychowania.
Ćwiczenia
Podstawowe właściwości procesu wychowania:
Pojęcie wychowania i jego cechy. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. Charakterystyka procesu wychowawczego. Cele wychowania i ich operacjonalizacja. Metody wychowania. Dziedziny wychowania. Zasady wychowania. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
4. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
5. Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
6. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
7. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
2. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
3. „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-12-2019 06:49)