SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPWM-PŚOP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych,  ich podstawowych zadań i obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli. Podczas praktyki student zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela, pedagoga (np. szkolnego), wychowawcy (np. w świetlicy szkolnej), opiekuna (np. w żłobku) oraz ich warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym.  
 

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i teorii wychowania

Zakres tematyczny

Poznawanie funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych – ich zadań, obszarów działalności, organizacji pracy, dokumentacji, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli.  Poznawanie dzieci  w placówce jako grupy społecznej, poznawanie ich możliwości, zainteresowań i potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach z dziećmi, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem, pedagogiem, opiekunem i dziećmi oraz między dziećmi. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela, opiekuna, pedagoga, wychowawcy odnośnie rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania itp.. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali  przedszkolnej, szkolnej, świetlicy i w innych miejscach. Obserwowanie i prowadzenie dokumentacji hospitowanych placówek. 

Metody kształcenia

Praktycznego działania, obserwacji, dyskusji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach oraz terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy obserwacji  u nauczyciela prowadzącego przedmiot.. 

Literatura podstawowa

Dokumentacja prowadzona przez hospitowaną instytucję. 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:36)