SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPWM-PŚOP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, ich podstawowych zadań i obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli. Podczas praktyki student zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela, pedagoga (np. szkolnego), wychowawcy (np. w świetlicy szkolnej), opiekuna (np. w żłobku) oraz ich warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym.
Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i teorii wychowania
Poznawanie funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych – ich zadań, obszarów działalności, organizacji pracy, dokumentacji, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli. Poznawanie dzieci w placówce jako grupy społecznej, poznawanie ich możliwości, zainteresowań i potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach z dziećmi, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem, pedagogiem, opiekunem i dziećmi oraz między dziećmi. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela, opiekuna, pedagoga, wychowawcy odnośnie rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania itp.. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej, szkolnej, świetlicy i w innych miejscach. Obserwowanie i prowadzenie dokumentacji hospitowanych placówek.
Praktycznego działania, obserwacji, dyskusji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach oraz terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy obserwacji u nauczyciela prowadzącego przedmiot..
Dokumentacja prowadzona przez hospitowaną instytucję.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:36)